Julie Remen Midtgarden og Anne Therese Gullberg mener begge det er behov for et lobbyregister i Norge.

Reagerer på nok et nei til lobbyregister

Stortingets presidentskap har sagt nei til å opprette et lobbyregister. Venstre, som kom med forslaget, kaller vedtaket flaut og pinlig.

Publisert

– Vi tror ikke at et lobbyregister løser alt, men vi tror det vil bidra til mer åpenhet om makt og påvirkning i norsk politikk. Velgerne bør få mer innsikt i maktforholdene i norsk samfunnsliv, og transparens er et viktig verktøy i arbeidet mot korrupsjon. Det er bra, særlig i en tid hvor folks tillit til politikerne synker etter år med skandaler og avsløringer.

Det sier Julie Remen Midtgarden, daglig leder i Storm Samfunn, til KOM24.

Storm Samfunn mener det er et paradoks at Stortinget stemmer nei til et slikt forslag, særlig etter hvordan Senterpartiet og Arbeiderpartiet har omtalt PR-bransjen de siste årene.

– Flaut og pinlig

Det var torsdag denne uken det ble kjent at Stortingets presidentskap har sagt nei til å opprette et lobbyregister.

I innstillingen fra Stortingets presidentskap avviser fem av seks medlemmer i presidentskapet forslaget fra Venstre.

Det er Ap, Høyre, Sp og Frp som sier nei, og disse partiene har flertall i Stortinget. Bare SVs kvinne i presidentskapet, Ingrid Fiskaa, stemte for forslaget.

– Det er flaut og pinlig på vegne av Stortinget at de store partiene ennå ikke ha skjønt at tiden er overmoden for mer åpenhet om lobbyisme på Stortinget, sier Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant for Venstre, til VG. Venstre er ikke representert i presidentskapet.

På grunn av den såkalte «gullkortordningen» har lobbyister for mektige bedrifter og PR-topper hatt eksklusiv tilgang til Stortinget livet ut.

Ordningen går ut på at stortingsrepresentanter får et adgangskort til Stortinget også etter at de ikke lenger er folkevalgt. Venstres ungdomsparti, Unge Venstre, har foreslått at også denne ordningen fjernes.

– Politisk påvirkning er en viktig del av det norske demokratiet. Politikere trenger innsikt og innspill fra de som har skoene på og som blir direkte påvirket av beslutninger politikerne tar. Men de som lobber og de som er rådgivere i det arbeidet, må stå for det. Lobbyarbeidet må tåle offentlighetens lys. Da er et lobbyregister et skritt på veien, sier Midtgarden.

Midtgarden peker og på det med åpne kundelister hos PR-byråene, som hun mener er en konkurransefordel.

– Hvis vi gjør jobben vår godt, får flere fremmet sin sak for politikerne og politikerne får et bedre beslutningsgrunnlag. Det er bra, og det tåler offentlighetens søkelys, sier hun.

Midtgarden får støtte fra Anne Therese Gullberg, som er partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen.

– Viktig og riktig

– Man står seg på å ha åpne kundelister og regulert lobbyvirksomhet. Jeg mente det var viktig og riktig for 20 år siden og mener det er viktig og riktig å gjøre det nå.

Hun sier at det aller viktigste argumentet er at det er viktig at interessegrupper får delta i demokratiet. Da er det nødvendig med åpenhet, mener hun.

– De siste 20 årene har åpenhet blitt viktigere og viktigere i hele samfunnet. Se på Åpenhetsloven som nå trer i kraft, se på hele bærekraftsfeltet. En av de grunnleggende trendene på bærekraft er åpenhet, det er det vi krever av næringslivet. Det er et godt prinsipp for næringsliv og interessegrupper som vil delta i demokratiet, sier hun.

Gullberg mener man går glipp av informasjon om hvem som deltar, når man ikke får på plass et lobbyregister.

– Som tidligere forsker mener jeg det er viktig, først og fremst av demokratiske hensyn. Man skal vite hvem som deltar, for da kan politikerne gjøre bedre vurderinger, men også samfunnet rundt, av hvordan demokratiet fungerer

Hun peker på at lobbyregister er i ferd med å komme på plass i mange land vi liker å sammenligne oss med.

– De nordiske landene har vært mindre på ballen enn mange andre europeiske land, men det er på frammarsj og vi trenger det uten tvil i Norge og, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS