Jan Grønbech (t.v.) er norgessjef for Google, mens Rune Paulseth har samme jobb i Facebook.

Omsetningen til Facebook og Google vil nærme seg seks milliarder kroner i Norge neste år, spår GroupM

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, tror Jarle Thalberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråkonsernet GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

Medie- og forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i GroupM.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner.

Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

Powered by Labrador CMS