Salvador Sobral fra Portugal vant lørdagens Eurovision finale i Kiev

Over 1,3 millioner fulgte finalen i Melodi Grand Prix på NRK

Nesten 8 av 10 som så på TV valgte å se konkurransen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er NRK som melder om seertallet og andelen i en pressemelding.

Der skriver Håkon Lund Sørensen i NRK Analayse at de hadde store markedsandeler.

– Seertallsmessig holder finalen i Eurovision Song Contest seg fortsatt meget godt, i alle aldersgrupper. For eksempel hadde lørdagens finale hele 90 prosent markedsandel blant 12-19-åringene og en rating på 116.000, skriver han og fortsetter:

– Dette viser at denne sendingen fortsatt evner å samle en stor del av befolkningen, på tvers av ulike aldersgrupper.

TV-sendingen hadde en rating på 1 354 000 og andel på 78 prosent. I tillegg så 24.000 finalen på nett. Se vedlagte oversikt over seertall.

Norge og JOWST endte med en svært respektabel tiendeplass med bidraget "Grab the moment", etter å ha kvalifisert seg i den andre semifinalen. 

Powered by Labrador CMS