- Overgangen er ubehagelig. De som lukker øynene, vil tape. Klarer vi å disrupte oss selv, vil vi forbli lønnsomme

MEDIESOMMER: - Jeg håper vi får sterke, norske konkurrenter. Men er svært spent på hva Google, Apple og Facebook finner på, sier VGs digitalredaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • NavnOla Stenberg
  • Alder: 34
  • StillingDigitalredaktør i VG

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer». Dagens gjest ble utfordret av René Svendsen. Les alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

Rene Svendsen spør: Hvem tror du er VGs største nyhetskonkurrent om tre år - Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten - eller en helt annen?

- Vi er i et endeløst maraton som til enhver tid er åpent for disrupsjon. I VG forsøker vi å omfavne teknologien med ambisjon om å være en driver og ikke reaktive, slik mediene i altfor stor grad har vært de siste ti årene. Jeg håper vi får sterke, norske nyhetskonkurrenter i fremtiden, men er samtidig svært spent på hva aktører som Google, Apple og Facebook finner på de neste tre årene. Tre år er LENGE!-

Og jeg spør: For oss som er nysgjerrig, hva er «egentlig» du som digitalredaktør gjør i et VG-hus med mange mellomledere?

- Jobben min er å være en pådriver for innovasjon og vekst, drive frem utvikling i de redaksjonelle miljøene og tilrettelegge for læring. Jeg bryr meg om det meste vi driver med i VG, men konkret har jeg et direkteansvar for vekstområder som VG+, digitale tjenester og vekst, nisjesitene (minmote, godt, smart og vektklubb), VG-frontene, redaksjonell utvikling og alle nye initiativ knyttet til redaksjonen.

- Det siste året har jeg også brukt mye tid på å utvikle produktmiljøet i VG sammen med Espen Sundve. Å jobbe med det har vært en stor glede fordi det i krysningen mellom redaksjon og utvikling skapes fremtid. Jeg tør påstå at jeg har en av de mest spennende jobbene i bransjen. Med VGs team, produksjon og trafikk som utgangspunkt har jeg en unik verktøykasse til å påvirke medieutviklingen – og går på jobb (nesten) hver dag med et stort smil.

VG er markedsleder og har den litt vanskelige posisjonen som veldig stor. Hvordan kan man vokse ytterligere? (Eller handler det om å få brukerne til å bruke mer tid?)

- VG vokser fortsatt, så det er mer å hente. Samtidig er det et faktum at vekstpotensialet ikke er like stort som før. Nå handler det om å optimalisere opplevelsen av VG - på mobilen først og fremst. Det innebærer alle grep som får brukerne til å tilbringe mer tid hos oss. Tid brukt er to ord jeg sier ofte om dagen.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- I sommer skal jeg til Hellas, Barcelona, Øyer-fjellet, også krydrer jeg det hele med litt kvalitetstid hjemme på Hamar. Det siste betyr noen late dager på stranda, lange dager på Norges vakreste golfbane Atlungstad og et par dyrebare hopp fra det nå velkjente stupetårnet.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Hvis du spør hun jeg har bodd med halve livet så har jeg et litt for nært forhold til telefonen min. Jeg vil si at responstiden min på epost, slack, twitter osv er altfor kort. Et mål i sommer er å skru av mer enn jeg pleier. Det burde alle gjøre.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Jeg er en nyhetsjunkie ansatt i et hus som lever av nyheter – så jeg følger alltid nyhetene tett. Ettersom jobben min er å forstå hvordan nyhetsmedier nå endrer seg dramatisk og hva vi bør gjøre, holder det ikke bare å følge med på nyhetene, men også studere endringene. Ganske slitsomt egentlig. Også har jeg bygget en liste over artikler jeg bør lese som minst krever en sommerferie for å komme i mål.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Mediemagien ligger i skjæringspunktet mellom god journalistikk, brukeropplevelse, teknologi, data science og kommersialisering. Den magien kommer ikke av seg selv, så det er noe jeg grubler over i alt vi gjør. Også står vi midt i en omorganisering som skal iverksettes til høsten. Jeg bruker mye tid nå til å tenke på hvordan vi får maks ut av VG-laget i tiden som kommer. Og da er ambisjonen at vi skal være verdensledende i det vi driver med.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Vi kan ikke lene oss på gamle forretningsmodeller. All historie tilsier at når noe dør, så dukker det opp innovasjon som er et skritt i riktig retning. Overgangsfasen er alltid ubehagelig og den får konsekvenser, men du må gå inn i det. De som lukker øynene og håper det går over vil tape. Klarer vi å «disrupte» oss selv vil vi forbli lønnsomme. Alternativet er at noen andre gjør det.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Jeg har nylig publisert en artikkel om hvorfor teknologi og journalistikk må bli mye flinkere til å snakke sammen, så svaret på det er et rungende ja. Men jeg mener ikke at alle må bli programmerere – det handler om felles forståelse for noe helt grunnleggende i vår tid og fremtiden.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg har lest mye om slukkingen av FM-nettet, sameksistens eller ikke og hvor mange millioner radioapparater som vil bli ubrukelige over natten. De lærde som fortsatt strides forvirrer meg litt, og jeg har ikke nok kunnskap om dette til å mene noe fornuftig. Jeg bruker radio til å høre på nyheter, men utover det er det en app-jungel som gir meg det jeg vil lytte på enten det er hjemme, i bilen eller på reise.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Jeg betaler for lokalavisen min, men sist jeg kjøpte en avis i butikk kan jeg ikke huske. Jeg kjøper imidlertid stadig artikler jeg ønsker å lese på nettet.

Har du brukt Popcorn Time?

- Nei, men jeg blir oppriktig oppgitt over at jeg ikke sømløst får tilgang til alt av film- og TV-innhold jeg er villig til å betale for, så sånn sett forstår jeg at tjenester som Popcorn Time oppstår.

- Jeg ser skremmende lite trad TV om dagen, men bruker timesvis på Netflix, Viaplay, VGTV, YouTube, Funny or Die, NHL Gamecenter og HBO for å nevne noen. Forrige helg så jeg fire timer sammenhengende golf i Viaplay-appen på telefonen. I dag har jeg sett tre timer Tour de France på telefonen.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

Andreas Thorsheim gikk fra Schibsted til Opera Software. Jeg vil gjerne lese Thorsheims tanker om mediebransjens utfordringer etter litt tid utenfor Schibsted-bobla.

Powered by Labrador CMS