Øyvind Solstad savner et hav som ikke bare er en fjord: Nå skal han ut på tur og på sosiale medier for Hurtigruten.
Øyvind Solstad savner et hav som ikke bare er en fjord: Nå skal han ut på tur og på sosiale medier for Hurtigruten. (Foto: Privat)

Øyvind Solstad slutter i VG: Nå skal han bli sosiale medier-sjef i Hurtigruten

50-åringen mønstrer av et av landets største mediehus for å gå ombord i en av Norges sterkeste merkevarer. - Jeg savner havet! Og gleder meg til å bygge opp et «mediehus» rundt produktet, sier nordlendingen.

Global Social Media Manager blir tittelen når Øyvind Solstad 1. september begynner i Hurtigruten.

Dermed slutter han etter fem år som sosiale medier-sjef i VG.

Om tittelen er ganske lik, så er det i utgangspunktet stor forskjell på et rederi og en avis.

Eller kanskje ikke?

For nå skal Hurtigruten gjøre som andre store selskaper, å bli «sitt eget mediehus»:

- Jeg skal rett og slett ha ansvaret for alt som har med sosiale medier å gjøre i Hurtigruten. Det er en mediehusstrategi bak; vi skal inspirere og tiltrekke oss folk som kanskje får lyst til å bruke produktene våre, sier Solstad.

Og da snakker vi ikke bare om skipene som går langs leia fra Bergen til Kirkenes, men også på vekstområdene - ekspedisjoner og cruise.

- Det er nok ikke alle som er klar over at vi har fire skip som bare gå på ekspedisjoner, for eksempel. Og det kommer to til de neste åra.

- Blir dette en kontorjobb, eller skal du reise i skytteltrafikk Sydpolen og Svalbard?

- Jeg må kjenne til produktene. Så jeg skal definitivt ikke bare sitte på kontoret!

Ny jobb: Hurtigruten neste!! 🚢

Posted by Oyvind Solstad on 8. juni 2017

 

Fra kystrute til global aktør

Øyvind Solstad kommer selv fra Andøya i Nordland, og forteller at han nærmest er vokst opp med Hurtigruten:

- Jeg har tatt båten hjem fra fest, jeg har dratt på leirskole og på sykehus, og jeg har gått ned på kaia hver søndag når vi spiste middag hos bestemor i Risøyhamn, minnes han.

- Og du klarte ikke å la denne muligheten gå fra deg?

- Jeg var ikke på jakt etter ny jobb. Men dette har jeg lyst til - fordi jeg liker så godt hele produktet, kysten og havet, sier Solstad.

- Det er noe jeg savner ved å bo i Oslo. Fjorden blir liksom ikke det samme. Nå skal jeg jobbe med noe som er så tett på kystkulturen.

Så er det som nevnt ikke bare kystkultur lenger. Hurtigruten har avdelinger og salgskontorer nær sagt over hele verden, flere steder i Europa, i USA og Kina.

- Hvor mange av disse språkene snakker du?

- Jeg kan jo engelsk. Litt tysk. Og bittelitt kinesisk. Men jeg har ingen ambisjoner om å skrive tekstene selv mot det kinesiske markedet, sier Solstad muntert.

I Hurtigruten skal han ha et overordnet ansvar for selskapets satsing på historiefortelling og digital kommunikasjon i sosiale medier, opplyser selskapet selv.

Lisberh Bjerknes, som er VP Global Marketing, sier om Solstad: 

- Vi er veldig fornøyd med å få Øyvind om bord i Hurtigruten. Hans brede erfaring fra Norges største mediehus og kunnskap om digital markedsføring er avgjørende for oss i arbeidet med vår content marketing strategi, der sosiale medier er en hovedkanal sier Lisbeth Bjerknes.

 

Skal dele en strøm av ekte innhold

Når han bytter jobb er det selvsagt ikke bare nostalgi og hjemlengsel.

Det er en faglig utfordring som frister, for en som har jobbet fem år med Norges største nettavis på sosiale medier. Fra en tid da Facebook var «noe helt annet» enn i dag.

Øyvind Solstad på en konferanse for noen år siden.
Øyvind Solstad på en konferanse for noen år siden.

- Da jeg begynte i VG hadde vi 100.000 følgere og et litt tilfeldig forhold til sosiale medier. Nå har vi passert 450.000 og så høy «reach» at Facebook ikke trodde på det første gang de så tallene våre, sier Øyvind Solstad.

- For oss har det handlet om å nå best mulig ut organisk, altså uten å betale for det. Det handler om 1000 små detaljer; når du poster, hva du skriver, hvordan bildene deles, om det er video, direkte, album, alt mulig.

- Denne kunnskapen skal du nå bruke til å få gratis distribusjon for Hurtigrutens egen markedsføring?

- Det er selvsagt ambisjonen vår å lage godt innhold, og at flest mulig skal se det. Og i motsetning til mange andre aktører så har jo Hurtigruten en nærmest uendelig strøm av fantastiske bilder og video fra alle skipene langs kysten og jorda rundt. Det gleder jeg meg utrolig mye til å jobbe med!

- Og så kan du slippe å ta hensyn til eksisterende kanaler, egen nettside, betalingsmurer og alt sånt?

- Det kan du jo si; vi skal dele innhold i alle kanaler. Samtidig skal jo innsatsen betale seg, det er et mål at brukerne skal komme inn på en nettside til slutt for å bli kunder. Men det kan ta lang tid - vi må underholde dem lenge før det skjer, sier Solstad.

 

TV-teknikeren som ble SoMe-guru

Når Øyvind Solstad går til ny jobb, betyr det også at han forlater en arbeidsplass. En bedrift han har blitt glad i:

På en prisutdeling for VG.
På en prisutdeling for VG.

- Denne avisa er det beste stedet jeg har jobbet i noen gang. Dette var ikke noe jeg var på jakt etter, sier han.

Og skryter av «VG-ånden»:

- Jeg husker ennå at da jeg skulle i begynne her, så var sjefredaktør Torry Pedersen en av de første jeg møtte. Han ønsket meg velkommen, forklarte hvordan alle brydde seg om hverandre og sa fra hvis noe var galt. Den ånden har jeg lært å kjenne de siste åra.

- Og jeg har sett hvordan folk hjelper hverandre og står på så sinnssykt når noe skjer. Klokka halv-tolv på en fredag kveld strømmer folk på jobb hvis det smeller et sted i verden, fortsetter Solstad.

Så velger han likevel å forlate, etter mange år i mediebransjen. 50-åringen begynte yrkeslivet i NRK lenge før det fantes noe som het sosiale medier, og var opprinnelig utdannet programingeniør.

Så var Øyvind blant de første i Norge på sosiale medier, og siden har han jobbet med det. Både i NRK og i mediebyrået Carat. Og så VG fra 2012.

Den gang var det ingen som jobbet «bare» med sosiale medier i avisen. Siden har det blitt både et fag og nærmest en egen bransje.

Også i VG, som kanskje står rustet til å seile videre uten Solstad:

- Vi jobber med det her på leserutvikling, det er flere på hver enkelt avdeling også. Sosiale medier er en del av pakka til både Partnerstudio og kommersiell avdeling, sier han.

Fem år har gitt mange minner. Men tre høydepunkt står kanskje igjen:

- Tre år med VG-lista, by X og by Extra, har vært helt fantastisk. Når 2000 mennesker går i tog på Leknes for å få konsert dit, så får jeg fortsatt gåsehud. Det er noe av det artigste jeg har gjort i hele mitt liv, sier han.

Så får tiden vise hva de neste ekspedisjonene bringer.

 

Til toppen