P3Nyheter på Tyholt i Trondheim. Fra venstre: Sverre Lilleeng, Merethe Åsegård, Ole Marius Trøen, Even Nielsen og Ingvild Sættem Beltesbrekke.
P3Nyheter på Tyholt i Trondheim. Fra venstre: Sverre Lilleeng, Merethe Åsegård, Ole Marius Trøen, Even Nielsen og Ingvild Sættem Beltesbrekke.

P3nyheter ville nå unge seere på TV, men endte opp med å treffe best de over 30

– Vi skulle gjerne hatt flere seere i 20-årene, men det er generelt sett vanskelig å nå den gruppa på TV, sier Even Nielsen. Sosiale medier og nett er imidlertid viktigst for denne redaksjonen, og der når de mange.

I år tok det sosiale medie-flaggskipet i NRK skrittet over på TV med ett minutts bulletenger på kvelden. Medier24 har fått tilgang på analysetallene fra NRK3 og de viser at P3nyheters TV-sendinger i stor grad følges av personer mellom 30-39 år.

– Vi skulle gjerne hatt flere seere i 20-årene, men det er generelt sett vanskelig å nå den gruppa på TV. P3nyheter står ikke i programoversikten og seerne velger nok kanalen på grunn av andre ting enn nyhetene. Med tanke på hvilke aldersgrupper som ser mest på lineært TV tror jeg likevel ikke vi skal være så veldig misfornøyde med å nå mange i 30-årene.

 

P3nyheter andeler seere prosentvis.

  

Bryr seg mest om sosiale medier

NRK P3nyheter har røtter tilbake til 1996 da programmet P3 16 skulle gi unge lyttere siste nytt på radio. Litt på dugnad i 2013 begynte Even Nielsen, Ingvild Sættem Beltesbrekke og Sverre Lilleeng for alvor å eksperimentere med å bruke sosiale medier, for å nå unge brukere.

Det siste året har de doblet antall ansatte og fått faste tidspunkt på NRK3 på kvelden.

Men så skal sant sies: NRK P3nyheter bryr seg egentlig mest om det som skjer på nettopp sosiale medier:

– Vår satsing på sosiale medier har endt opp i et TV-program og det er også måten vi tenker vi tenker oppbygning av sakene våre. Sosiale medier er viktigst for oss – samtidig så passer det godt i en kjapp oppdatering på TV. Vi tenker først og fremst sosiale medier og nettvideo – ikke så mye på TV, forteller gruppeleder Even Nielsen i P3nyheter.

– Vi produserer en god del små og korte nyhetsvideoer i løpet av dagen, der formspråket er sosiale medier for unge. Det vil si videoer som ikke er drevet av lyd, men av bilde og tekst med et enkelt språk. Disse publiserer vi på Facebook og Instagram i løpet av dagen også blir det satt sammen til 2-3 sendinger som går på kvelden.

 

P3Nyheter i aksjon. Fra høyre: Ole Marius Trøen, Merethe Åsegård og Sverre Lilleeng.

  

– Lurt å satse på unge brukere

Det er NRK Super som har kanalen fram til klokken 19:30 – da tar NRK3 over og har som formål å gi et underholdnings- og nyhetstilbud til unge brukere. Analysen viser at P3nyheters programmer i all hovedsak følges av NRKs seermønster, dog noe mindre.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått?

– De fleste tilbakemeldingene kommer fra det vi legger ut i sosiale medier. Folk forteller oss at de liker måten vi formidler nyheter på – kort, konsist og enkelt. Vi merker fort om det vi lager slår an – det ser vi på spredningen og vi har en del ting som sprer seg raskt.

– Det virker som at det er stor interesse for denne måten å få nyheter på, så det ser ut som at det var lurt å satse på de plattformene som unge bruker hver dag.

P3nyheter jobber i Adobe Premiere for å redigere ned stoffet som andre har levert i NRK-systemet. Ingen av journalistene eller deskerne der lager egne saker.

Nettopp det å bryte ut av mønsteret og tenke innovasjon har vært avgjørende for at P3nyheter har fått tillit i NRK – og ikke minst at de fikk doble bemanningen i en tid der alle andre har ansettelsesstopp.

– Vi jobber hele tiden med å videreutvikle oss og flikke på ting for å gjøre det bedre. Vi følger nøye med på hvor de unge brukerne er og nye trender også prøver vi å tilpasse oss.

 

Gruppeleder Even Nielsen i P3nyheter holder styr på sine fem ansatte. Her fra kontoret på Tyholt i Trondheim. Bilde: Erik Waatland

 

Vurderte nyheter på Jodel

Nielsen forteller at de vurderte et nyhetstilbud på appen Jodel, men at de forkastet planene for en stund siden.

– Vi droppet nettopp Twitter, for vi så ikke at det traff målgruppa vår. Vi vurderte Jodel, men det ble vanskelig å gjennomføre praktisk og det passet ikke å være der for oss.

– Hva blir det neste fra dere nå?

– Foreløpig vet jeg ikke helt hva som er på trappene, men vi er hele tiden på utkikk. Selv om vi har doblet antall ansatte, så er vi en liten gjeng på seks personer som er på jobb fra 05:30 til 22:30 på ukedagene – i tillegg til jobbing på søndager, så det er begrenset hva vi får til. Men skjer det noe kult, så hiver vi oss rundt, smiler han til slutt.

Til toppen