P4 lanserer tjeneste som kan gi radiolyttere personifisert reklame

– Individuell reklame i samme lydstrøm og på tvers av radio og podkast er noe vi har hatt lyst til å få til i lang tid, sier digitaldirektør Rune Hafskjær i P4-gruppen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Et av spørsmålene P4 oftest har fått de siste årene er når det blir mulig å målrette radioreklame slik man etter hvert er vant til fra andre digitale medier. Nå er vi glade for å kunne fortelle at muligheten straks er på plass for første gang, og at den vil videreutvikles i samarbeid med annonsører og mediebyråer, sier digitaldirektør Rune Hafskjær i P4-gruppen i en melding til Medier24. 

Ganske snart lanserer P4-gruppen tjenesten SmartSpot (SmartSpot.no), som de kaller en «annonsebørs for digital lydreklame», som kan håndtere datadrevet, målrettet reklame i både strømmet lineær radio, podkast, nett og smarthøyttalere under ett, skriver de i en melding.

Det betyr altså at to personer kan høre det samme direktesendte radioprogramet, men likevel få ulik reklame. Eksempelet Hafskjær trekker fram er det mulig å gi lyttere i nord reklame for paraplyer, mens lyttere i sør hører reklame for softis

– Individuell reklame i samme lydstrøm og på tvers av radio og podkast er noe vi har hatt lyst til å få til i lang tid, og vi har derfor jobbet både hardt og lenge for å endelig kunne gi annonsørene våre disse mulighetene fremover. Målet er å gi hver lytter mer relevant reklame og annonsørene høyere effekt av annonseinvesteringen, sier Hafskjær i meldingen. 

Ifølge meldingen kan annonsene målrettes basert på data om lytterne gjennom innlogging, brukerprofil, tekniske data og adferdsdata, innhentet med samtykke i tråd med godt personvern.

Powered by Labrador CMS