SKAL PLUSSE: Fra venstre - journalist Johann D. Sundberg, magasinredaktør Øyvind Henriksen, Hege Dancke Stølan, reportasjeleder Dennis Ravndal (bak), Eirik Elvevold, utviklingssjef Henrik Valstad og publisher Per Valebrokk.

På 12-årsdagen føler de seg voksen nok til å ta betalt fra leserne: I dag lanseres E24+

Fire dedikerte journalister og syndikert innhold fra internasjonale medier skal gi innsikt og forståelse. - Ambisjonen er å bygge et stort, digitalt abonnementsprodukt, sier Per Valebrokk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

18. april 2006 lanserte «en rufsete gjeng» i Schibsted det som 12 år senere omtaler seg selv som Norges største nettavis for økonomi og næringsliv.

E24 BLIR TIL: Et bilde fra cirka 12 år siden. Bak fra venstre: Schibsted-trainee Andreas Thorsheim, salgssjef Morten Carlsen, VG-journalist Bjørn Haugan, Aftenposten-journalist Gunhild Haugnes, frontredigerer Erik Samland og journalist Lars Magne Sunnanå. Foran f.v.: Publisher Hans-Christian Vadseth, nyhetssjef Per Valebrokk og frontredigerer Jon Herland.

Ifølge siste lesertall fra Forbruker&Media har E24 hver dag 320.000 lesere på desktop, og 184.000 på mobil.

Inntil nå har alt innhold på nettsidene vært gratis tilgjengelig. Riktignok med Dine Penger som et abonnements­produkt både digitalt og på papir, men nyhetsnettstedet E24.no har vært helt åpent.

Troen har vært stor på at en helt annonsefinansiert nettavis skal være veien til himmelen.

Men denne tanken legges nå bort: I dag lanseres E24+, som skal være et supplement til den eksisterende nyhetsdekningen.

Magasinredaktør Øyvind Henriksen beskriver ambisjonen slik:

- Det skal være en forlengelse av det vi i dag tilbyr på E24. Vi skal prøve å sette nyhetene i sammenheng, hjelpe leserne til å forstå dem, sier han.

 

Fire journalister supplert med oversatt innhold

Redaksjonen har bemannet opp med fire journalister som skal være dedikert til plussproduktet. Den erfarne VG-journalisten Dennis Ravndal er hentet inn som reportasjeleder for å lede produksjonen.

I tillegg har E24 inngått avtaler med en håndfull internasjonale flaggskip - The Economist, Bloomberg, New York Times og Harvard Business Review - som skal gi leserne et utvalg syndikerte nyheter.

Ambisjonen er en håndfull saker hver dag «bak muren». Tanken er å begynne forsiktig, sier Ravndal:

- Målgruppa vår har nok å gjøre. Vi teppebomber de også med nyheter gjennom fronten på E24.no hele dagen. Dette skal bli en mulighet til å «stoppe opp» for å få oversikt og innsikt, sier han.

Noen saker vil ha lengre holdbarhet, det som internasjonalt omtales som evergreens, saker som alltid er aktuelle. For eksempel dybdeartikler som forklarer fenomenet kryptovaluta. Men ambisjonen er også å være på nyhetsbildet med dagsaktuelle saker.

- Gjennom appen minE24 skal vi eie hvem, hva, hvor - på E24+ skal vi eie hvorfor og hvordan. Det vil også si å vise fram historiene og menneskene bak tallene, sier Øyvind Henriksen.

Men dette skal ikke bli noe featuremagasin, og ikke like bredt som for eksempel storebror og landets desidert største næringslivsavis Dagens Næringsliv:

- Nei, vi har en mye smalere profil enn DN. Vi tror det er et marked for begge, sier Per Valebrokk.

 

Høyere enn tabloidene, godt under finanspressen

Reportasjeleder Ravndal kommer sist fra VG+, hvor du akkurat nå kan få 3 måneder for 189 kroner - og tidvis mye billigere enn det.

Når han nå har næringslivsledere og finansfolk som målgruppe, legges lista betydelig høyere.

Men samtidig et godt stykke under konkurrenter som Finansavisen og Dagens Næringsliv - hvor tilbudet også er veldig mye større. Et heldigitalt abonnement på DN koster 469 kroner i måneden.

E24+ vil legge seg på 179 kroner for en måned, altså forholdsvis mye for fire saker om dagen.

- Vi har tenkt mye rundt pris, og tilbyr «som alle andre» også første måned for 1 krone. Men ambisjonen er å tilby så god kvalitet at leserne har lyst til å betale for det, sier strategi- og utviklingssjef Henrik Valstad.

Målgruppeanalyser og brukerintervjuer ligger også til grunn her, som for det meste annet i utviklingen av E24+.

Lanseringen følger på mange måter naturlig etter appen minE24, som har fått mye oppmerksomhet og mange brukere det siste halve året.

- I brukerintervjuene vi begynte for to år siden var det første brukerne sa at de syntes det var vanskelig å holde seg oppdatert. Dernest sa de fleste av de savnet oversikt, innsikt og forståelse av nyhetsbildet. Det angriper vi nå med E24+, sier Valstad.

 

Dette er også en maraton

Da Medier24 omtalte minE4 tidligere i vinter omtalte redaksjonen det mer som en 3-mil for Marit Bjørgen enn en sprint for Usain Bolt. Det samme er budskapet når E24+ nå lanseres.

For eksempel er det trolig ikke snakk om å fronte disse pluss-sakene direkte fra VG-fronten, noe som potensielt kunne gitt mange konverteringer.

- Det kan gi mange brukere, som gjerne forsvinner fort igjen. Når vi jakter betalende abonnenter skal vi primært jakte vår egen målgruppe, og E24-frosiden har noen hundre tusen brukere i løpet av uka, understreker Per Valebrokk.

Han er også forsiktig med å dele konkrete salgsmål:

- Vi har selvsagt et business case, men vi sitter ikke her med et mål for hvor mange abonnenter vi skal selge første gangen. Her må vi også lære underveis, sier Valebrokk.

Oppsiden er imidlertid stor her. Mens brukerbetaling for tradisjonelle mediehus i stor grad handler om å kompensere for fall i andre inntekter, kan det for heldigitale mediehus gi helt nye inntekter, topplinjevekst og potensielt flere journalister.

Et raskt regnestykke tilsier at 5000 abonnenter kan gi 10 millioner kroner i årlige inntekter.

- Det koster å ansette fire journalister og kjøpe syndikert innhold. Men målet er å gå break even på dette allerede i år to, sier Valebrokk.

- Hvor stor er dere om for eksempel tre år da?

- Ambisjonen er at E24+ skal bli et stort, digitalt abonnementsprodukt, og et betydelig supplement på inntektssiden. I dette ligger det en tro på mange tusen abonnenter de nærmeste årene, sier han.

 

 

Powered by Labrador CMS