GEIR NILSEN, redaktør og eier av Langrenn.com (innfelt). Her på Beitostølen før sesongstart høsten 2015.
GEIR NILSEN, redaktør og eier av Langrenn.com (innfelt). Her på Beitostølen før sesongstart høsten 2015. (Foto: Erik Borg, Langrenn.com)

DEBATT

På 17 år har vi aldri sett en eneste «gratispassasjer» her. Jeg håper MBL står ganske alene om denne definisjonen

- Når Mediebedriftenes Landsforening antyder at våre lesere og vårt publikum nærmest er snyltere og nyhetstyver, da er det stor grunn til bekymring, skriver Geir Nilsen.

  • Endret

 

Det er utfordrende å være en aktør innen en presset bransje - ingen tvil om det.

Og når krybben er tom, da bites hestene. Likevel er det svært uvanlig at hestene går til angrep på den som fyller krybben med næring.

Men det skal altså ha skjedd.

For dersom jeg forstår Medier24 rett, opplever vi nå at bransjeforeningen går ut og kaller publikum for gratispassasjerer.

Dersom noen tilbyr gratis innhold i form av underholdning, nyheter, og så videre - hvordan i all verden kan man da kalle leseren for gratispassasjer?

Hvis bakeren byr på gratis boller og noen benytter seg av dette tilbudet, er da disse gratispassasjerer?

Ja, ifølge MBL.

En slik definisjon håper jeg Mediebedriftenes Landsforening står ganske alene om.

 

LES MER:

 

Ingen nyhetstyver


Her på Langrenn.com har vi gjennom våre drøyt 17 år aldri sett en eneste gratispassasjer.

Vi har derimot bygget sten på sten, hver dag, hele året, og latt alle som vil få lov til å besøke oss.

Torsdag 15. februar endte det igjen med ny besøksrekord. Ifølge Google Analytics var det 139.000 besøk fra 107.000 unike brukere denne dagen alene.

Ikke en eneste av disse var i kategorien gratispassasjerer. Og siden oppstarten høsten 2000 har det heller ikke vært noen gratispassasjerer her.

Selv om det er en relativt begrenset andel av den store trafikken hos oss som har tegnet abonnement på Langrenn Pluss, så er den overskytende delen verken gratispassasjerer eller nyhetstyver.

Det at vi som driver i media gir bort vår arbeidskraft og det vi skaper helt gratis til vårt publikum er en «dumskap» vi selv må bære ansvaret for.

De som sier «ja, takk» og forsyner seg med en gratis bolle, de har overhodet ikke gjort noe galt. Og fortjener ei heller det stempelet MBL påfører de.

Tvert i mot har de gjerne vært på nettsiden vår i en tidsperiode. Snittet forteller om litt over 2 minutter. De har helt sikkert sett en annonse eller flere i denne tiden, kanskje har de klikket på noen av annonsene til våre samarbeidsparter, kanskje sprer de innholdet videre til venner og kjente. Kan hende de har snust på en pluss-artikkel og ved neste korsvei kjøper et abonnement.

Og slik ruller snøballen.

 

Tøffe tider vil fortsette - husk hvem som er i sentrum


Mediabransjen må fortsatt kjempe i motvind. Det vil skje mye som følge av det digitale skiftet også i tiden som kommer. Endringer oppstår fort og noen endringer vil raskt vise seg som døgnfluer. Det gjelder å lese kart og terreng raskt og å besitte stor grad av endringsvilje i hele organisasjonen.

Uansett hva fremtiden bringer, det er noe som står i sentrum av det hele. Det er vårt publikum. Det er de som er sluttenden for hele verdikjeden.

Legg gjerne større del av innholdet inn i abonnementstjenester. For det er absurd at MBL-bedriftene gir bort så mye godt stoff helt gratis (hvilke andre bransjer gir bort det de skal leve av?).

Og nå i disse OL-tider er det ikke til å forstå at store riksaktører fortsatt sender dyktige journalister og fotografer til andre siden av jorden for så å servere flotte artikler og fine bilder fra Pyeongchang-OL helt gratis.

Vis de ansatte respekt for det faglige arbeidet de gjør - og legg slikt stoff inn i Pluss-tjenestene.

Men uansett, så lenge det legges ut åpne saker fritt tilgjengelig, kall da ikke de som klikker seg inn i dette stoffet for gratispassasjerer.

Da hopper de i så fall bare over på en annen båt som tilbyr gratis skyss!

Til toppen