Papiropplaget raser. Digitalveksten har stoppet. Derfor kommer den første kuttrunden på seks år

Snart åpnes det for å søke om sluttpakker i VG.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På et møte i mediehuset VG torsdag morgen ble det orientert om at mediehuset nå går inn en omfattende runde med nedbemanning og sluttpakker. 

Onsdag var det styremøte i Verdens Gang AS, og det er formodentlig som resultat av et vedtak her at prosessen nå varsles.

Det blir i så fall første gang siden 2009 at det blir nedbemanning i VG utover naturlige avganger og AFP, etter hva klubbleder Dennis Ravndal uttalte til Dagens Næringsliv tidligere i år.

- Papiropplaget faller, digitalveksten har stoppet opp

Når Medier24 snakker med ansvarlig redaktør og direktør Torry Pedersen, peker han på kjent materie om bakgrunnen for nedbemanningen: Et medielandskap i endring, og en digital transformasjon som pågår.

- Slik vi ser utviklingstrekkene framover, vil ikke VG klare å generere en inntektsstrøm som er stor nok til det kostnadsbildet vi har. Og derfor må vi justere kostnadene, sier Pedersen.

- Og da snakker vi om en større prosess, altså mer enn en håndfull stillinger?

- Antall stillinger vet jeg ikke. Vi må redusere kostnadene og sette i gang arbeid med å se på hvordan vi gjør det på en måte som svekker produktene minst mulig, i forhold til hvordan vi tror utviklingen kommer til å bli, sier Pedersen.

- Hvorfor skjer dette?

- Papiropplaget faller for alle aviser, med noen få unntak. Og VG faller mest i opplaget. Så har vi ikke sett den digitalveksten vi har sett tidligere, i år, sier VG-sjefen.

Det vil si at tendensen fra første og andre kvartal fortsetter: VG stanger hodet i taket på digitale annonseinntekter.

- På enkelte områder har det blitt bedre, men det store bildet er at inntektene ikke vokser som forutsatt, bekrefter Pedersen.

- VG skal bli et digitalt mediehus

De siste årene har VGs papiropplag falt som en stein, og ingenting tyder på at det avtar. Om ikke i år, så kan VGs opplag tidlig neste år falle under 100.000 solgte aviser. Det er et bilde VG naturlig nok har med seg i utviklingen. «Problemet» er bare at mer enn halvparten av inntektene fortsatt er knyttet til papiravisen.

- Det er viktig for VG å ha den inntektsstrømmen som papiret generer så lenge som mulig. Samtidig kan du vel gjette at hovedstrategien vår på lang sikt er å være et digitalt mediehus, sier han. 

- Lager dere nå modeller for et mediehus uten papiravis?

- Vi holder på med mange ting..., svarer Pedersen.

- Men papiravisen forsvinner kanskje før du går av med pensjon?

- Det tviler jeg på. Jeg begynner jo å bli en gammel mann!, svarer 58-åringen.

Powered by Labrador CMS