Sofie Karlstad reklamerer for proteinpulver.
 Sofie Karlstad reklamerer for proteinpulver. (Foto: FIM)

Paradise Hotel-profiler felt i Fag­utvalget for influencer­markedsføring

Paradise Hotel-profilene Sofie Nilsen og Sofie Karlstad er begge felt i fagutvalget. Nilsen avviser brudd og Karlstad beklager.

Det rykende ferske Fagutvalget for influencermarkedsføring (FIM) har konkludert med at de to tidligere Paradise Hotel-profilene Sofie Karlstad og Sofie Nilsen begge har brutt retningslinjene for god influencermarkedsføring.

 

Kroppspress? 

Karlstad er felt for en annonse for proteinpulver og Protein.no. I annonsen reklamerer Karlstad for at proteinpulveret er fettforbennende.

I sin vurdering skriver FIM følgende: 

 Sofie Karlstad reklamerer for proteinpulver. Foto: FIM

«Produktene benytter seg av utsagn som fettforbrennende proteinpulver. Det betyr at det markedsføres som slankeprodukt og skal derved vurderes meget strengt.
Fim har ikke sett dokumentasjon på utsagnet fettforbrennende protein» og videre: 

«Fim vurderer at produkter knyttet til fettforbrennende protein og proteinpulver generelt er egnet til å skape kroppspress». 

 

– Beklager

I sitt tilsvar til utvalget skriver Karlstad: 

«Beklager først å fremst, dette er ikke noe jeg har tenkt over i den forstand at d kunne påvirke negativt. Jeg poster både pizza, burger å energidrikker på story! Jeg har hatt privat profil slik at kun de som følger meg dag til dag ser.

De fleste vet jeg trener en del å holder meg sunn slik. Fettforbrennende proteinpulver er ikke fettforbrennende i den forstand, det er et kosttillskudd til proteiner som mange trenger etter trening for å ha nok proteiner til muskelvekst.

Det å få i seg denne type kosttilskudd fører jo også til at man ikke skal bli tynnere som man blir om man trener mye å ikke får i seg nok mat.

Det har ikke vært meningen å promotere det slik, noe jeg beklager for! Sa heller ikke noe om den innvirkningen at det skulle brenne fett hverken i caption eller i story, men produktet hetet det «fettforbrennende proteinpulver» som jeg skreiv og nevnte.
Det var i alle fall ment til å motivere til trening å som jeg har sakt ofte, nok proteiner». 

Karlstads nettverk Adsales skriver at de ikke har godkjent annonsen: 

«Jeg vil informere om at denne annonsen ikke er utviklet/avtalt gjennom oss og ville ikke ha kommet igjennom gjennomsyn hos oss for så og bli postet. Vi er helt enig i at å annonsere for fettforbrennende produkter ikke hører hjemme foran dette publikummet», står det i papirene fra utvalget. 

 

– Kan ikke se noe brudd

Sofie Nilsen er klaget inn for en reklame for energidrikken Celcius. Klager mener annonsen fremmer kroppspress, men det avviser både Celcius og Nilsen overfor FIM. 

  Foto: FIM

I sitt tilsvar skriver Nilsen:

«Etter en prat og vurdering med Celsius Norge og mitt managment Adsales så er vi alle enige om at vi ikke kan se hvordan denne annonsen skaper kroppspress da jeg og de andre jentene som Maroun også påpeker står fult påkledd med uteklær i en skibakke i Åre. Det er selvfølgelig beklagelig at noen føler at jeg skaper kroppspress i denne annonsen, men jeg har vanskeligheter med å se hvilke negative innvirkninger jeg sprer ved å legge ut akkurat dette bildet».

Sofie Nilsen reklamerer for energidrikken Celcius. Foto: FIM

I sin vurdering skriver FIM: 

«I den konkrete kampanjen er Sofie Nilsen avbildet med to andre ikledd Celsius promotøy hvor de takker for en «amazing»helg. Bildet fremstår som reklame for Celsius, uten at det isolert sett skaper kropps/utseendepress». 

Samtidig konkluderer de etter en helhetvurdering med at annonsen er brudd på deres retningslinjer: 

«Etter en helhetsvurdering vurderer Fagutvalget for influencermarkedsføring at den innklagede kampanjen med Sofie Nilsen, hennes management Ad Sales og energidrikkleverandøren Celsius er i strid med Fims retningslinjer. Utvalget har lagt særlig vekt på det store antallet yngre følgere som influenceren har og at influencerens profil har et fokus på utseende og kropp. Når profilen er så kroppsfokusert, setter det begrensning på muligheter for influencermarkedsføring av produkter/tjenester på Fims liste», skriver de. 

Til toppen