Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Per Axel Koch er skuffet over at Amedia valgte bort samarbeid og gikk til Google. Men han har likevel tro på framtida

Og det handler om å få enda flere digitale abonnenter, hvor Polaris ligger bak både Amedia og Schibsted. - Det betyr at vi har et stort potensial, sier konsernsjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag presenterte Polaris Media sitt årsresultat foran investorer og andre interesserte på Felix konferansesenter i Oslo.

Konsernsjef Per Axel Koch leverte 120 millioner i resultat (EBITDA), som er 16 millioner dårligere enn året før.

Forventet verre resultat

Men det hele kunne sett betydelig mørkere ut - hadde det ikke vært for en oppsving i fjerde kvartal.

– Det resultatet vi legger frem på 120 millioner er ikke godt nok. Det kunne vært dårligere, men det er ikke godt nok. 2016 ble et krevende år for mange mediehus, fordi tilbakegangen i annonseinntektene ble mye større enn det vi hadde trodd, sier Koch til Medier24.

– Dere hadde forventet verre resultater?

Etter tredje kvartal hadde vi trodd at resultatet skulle bli svakere enn 120 ja. Når vi tross alt har et så sterkt kvartal, er det en fin avslutning for året.

– Men fremdeles er resultatet for svakt, som er grunnen til at vi gjennomfører 2020-prosjektet vårt også. Vi har sagt at resultatet skal opp og det mener jeg at vi får til over tid, fortsetter han.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media legger frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal 2016.

Etablerer konsernsenter i Trondheim

Det siste året har Polaris-konsernet tapt 117 millioner i annonseinntekter – der det går nedover både på papir og digitalt.

Løssalginntektene går også marginalt ned, men abonnementsinntektene har økt med litt over fem prosent - fra 462 millioner til 485 millioner.

Nå forventer Koch at de vil øke på digital brukerbetaling fremover.

– Vi kan bli enda bedre på brukerinntekter. Vi har lukket mer av sidene våre – mellom 30 og 50 prosent av innholdet på nettsidene våre er nå stengt. Det gjør at det er stor forskjell på være abonnent og ikke abonnent. Vi har fått en fornyet tro på at det er mulig å ta godt betalt for digitalt innhold.

– Dere henger litt etter Amedia og Schibsted som begge har godt over 100.000 digitale abonnenter. Hva gjør dere for å henge med?

– Vi har rundt 25.000 nå, men vi har en veldig fin utvikling på brukerinntektene. Vi har ambisjoner om å øke det tallet betydelig, sier han.

Konsernsjefen går med et ess i ermet. For på våren etablerer de et eget konsernsenter i regi av Adresseavisen med felles funksjoner, som blant annet kundesenter. 

Der skal de jobbe med salg, oppfølging, innsikt og andre tjenester for å øke brukeropplevelsen.

– Det etableres nå i vår. Vi henger kanskje litt etter Amedia og Schibsted Norge, men det gjør at vi har et veldig godt potensiale.

– Nå er det litt for mange digitale abonnenter som faller fra, så vi må jobbe enda bedre med å holde på kundene. Derfor blir dette senteret viktig for oss, sier han.

Skuffet over Amedia

CFO i Polaris Media, PER OLAV MONSETH.

17. januar ble det klart at Amedia inngår avtale med Google om leveranse av ny annonseteknologi. Dette til tross for at Schibsted Norge og Polaris Media har jobbet hardt med å få med Amedia på å bygge et alternativ.

Koch kommenterer Amedias valg slik:

– Det at Amedia valgte Google som sin teknologi, det var både overraskende og skuffende fordi vi og Schibsted hadde jobbet mye med Amedia i å etablere en felles plattform.

– Men det har vi nå lagt bak oss. Nå har vi fullt fokus sammen på å få etablert den felles plattformen som vil ha størst dekning i Norge. Vi har store ambisjoner om å lykkes her og vi legger alle våre mediehus under det.

– Når kommer det?

– Jeg vil ikke si når det kommer, men det kommer så snart som mulig. Vi har økt gjennomføringstempoet og blitt veldig motiverte på å vise at dette er en kjempegod ny annonseplattform, sier han.

– Det bør være veldig bra for norske mediehuset at vi faktisk gjør det, for alternativet hadde vært at alle hoppet opp i senga til Google. Selv om det er plass oppi der, så tror ikke vi at det er riktig over tid.

Kilde: Polaris Media årsrapport

Mangler avtale med 40 ansatte

Polaris Media har det siste året hatt et veldig fokus på å få ned kostnadene. Dette har de i aller høyeste grad gjort gjennom nedbemanninger. 

Konsernet har hatt behov for å redusere antallet ansatte og nå har de frivillige avtaler med 118 årsverk i 2017 og ytterligere 49. Til sammen er det altså 170 som har tatt sluttpakke eller tilsvarende. 

Dette kommer til å koste konsernet 78 millioner i år, i tillegg til en samlet restforpliktelse på 144 millioner fra tidligere nedbemanninger.

– Det er nå 40 årsverk vi ikke har noen avtale med ennå, men som jeg tror vi skal løse på en grei måte i de tre årene som kommer.

– Hvordan har det vært å gjennomføre denne omfattende nedbemanningen?

– Jeg synes det er veldig bra at vi klarte frivillighet og med godt samarbeid med tillitsvalgte og ansatte. Selvfølgelig har det vært tøffe prosesser – jeg skal ikke underslå det, men det er gjort på en god og verdig måte og det er viktig for oss. Det har vært et utrolig stort arbeid, men det var nødvendig, avslutter Per Axel Koch.

Powered by Labrador CMS