I dag leverte Polaris Media sitt andre kvartalsresulat for 2018 og det viser inntekts- og resultatvekst.
Hovedårsaken til det er vekst både i abonnementsinntektene, de digitale annonseinntektene og trykkeriinntektene. I lang tid har konsernet tatt ned kostnadene, men nå øker de med én prosent, målt mot samme periode i fjor.
Polaris Media leverer et driftsresultat (EBITDA) på 59 millioner, som er vekst på én million fra samme periode i fjor. Det gir en margin på 15,1 prosent.
Mediehusene leverte 56 millioner i resultat, opp fra 46 mill i perioden i fjor - og trykkeriene går tilbake fra 15 mill i fjor til 12 millioner i samme periode nå.
I andre kvartal 2018 trekkes resultatet noe ned av oppbyggingen av HeltHjem Netthandel, opplyser Polaris.
Evner å beholde abonnenter
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media oppsummerer kvartalet slik i en melding fredag morgen:
- Mediehusene og den uavhengige journalistikken står sterkere enn på lenge. De siste årene har vist viktigheten av uavhengige og troverdige medier. Dette gir oss et godt grunnlag for fortsatt god vekst i antall abonnenter.
Han forklarer at den sterke veksten av abonnenter, er drevet av en sommerkampanje som ga dem 9.000 nye digitale abonnneter fra 21. juni.
Han beskriver også at konsernets evne til å jobbe med analyse og innsikt i leser- og kjøpevaner har profesjonalisert driften og at de dermed lykkes med å beholde abonnenter over tid.
- Vi har betydelig styrket vår konkurranseposisjon i annonsemarkedet, og det gleder meg at vi har vekst i samlede annonseinntekter i andre kvartal. Veksten kommer innen digitale annonser, hvor vi har etablert konkurransedyktige digitale løsninger og har hatt et betydelig kompetanseløft. Men, vi ser også at papirannonser gir god effekt for våre kunder og er etterspurt.
Nøkkeltall
Antall rene digitale abonnenter økte med 69 prosent , noe som førte til at totalt antall abonnenter økte med 8 prosent.
Abonnementsinntektene økte med 6 prosent. Vekst i antall abonnenter i nesten alle mediehus