PFU sier fra: VGs MinMote-lenker bryter god presseskikk

Klar tale, men litt tvil fra Pressens Faglige Utvalg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

PFU tvilte seg litt fram, men var like fullt klar i talen om at VGs MinMote-lenker bryter god presseskikk.

VGs MinMote.no har testet ut kjøpelenker på mange av sine redaksjonelle motesaker, og dette har skapt presseetisk debatt.

Dagbladets klubbleder Harald Klungtveit klaget for dette avisa inn til PFU for brudd på god presseskikk, etter flere paragrafer i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. 

I uttalelsen, som er basert på sekretariatets forslag til uttalelse, heter det blant annet:

- Etter utvalgets mening framstår den samlede presentasjon som ikke i tråd med et klart skille, slik det kreves i VVP paragraf 2.7. I dette tilfellet viser vi også til 2.7 om kommersielle lenker. 

Disse paragrafene lyder som følger:

2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

2.7. Gi aldri tilsagn om redaksjonelle motytelser for reklame. Det som offentliggjøres, skal være et resultat av en redaksjonell vurdering. Sørg for å opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved lenking og andre koplinger.

(Saken fortsetter under bildene). 

Det er denne typen motesaker og -lenker VG ble klaget inn for:

PFU peker i sin uttalelse på at samarbeidet med en kommersiell klesbutikk kan så tvil om integriteten til avisa.

- Det viktige er ikke om journalistene selv vet om de er uavhengige, men hvordan de framstår utad, heter det. 

Tvilte seg fram

Medlemmene i Pressens Faglige Utvalg var relativ klare på at de ville felle VG, men det var likevel noe tvil og diskusjon om hvor ille bruddet var. Flere pekte på at det var en vanskelig sak, og at de forstod argumentasjonen fra VG om at vi var på vei «inn i en ny tid» på jakt etter gode forretningsmodeller.

- VG fortjener honnør for den innsatsen de gjør for å finne gode digitale løsninger. Det er litt vanskelig å felle noe for å gjøre et godt arbeid, erkjente Eva Sannum. 

Lignende tanker delte flere av utvalgets medlemmer. Nestleder (og i denne saken leder, ettersom PFU-leder Alf Bjarne Johnsen jobber i VG og er inhabil) Alexandra Beverfjord mente uttalelsen kanskje var for streng, og tok dissens på ett punkt om troverdighet og integritet.

Hun understreket også at lenking i seg selv ikke nødvendigvis er galt, all den tid motejournalistikken «alltid» har vist forhandlerinfo og produktinfo på papir.

Dette var i stor grad alle enige i. Og understreket at det er mer problematisk at VG tjente penger på noen av lenkene, noe utvalget mente ikke var tydelig nok merket for leserne.

Men flere av medlemmene ville være forsiktig med å «myke opp» uttalelsen:

- Jeg er på linje med sekretariatet. De har blandet dette så godt sammen, at man vil kunne så tvil om hvorfor avisa skriver om dette. Og det utfordrer den redaksjonelle troverdigheten og integriteten. Vi snakker om penger, uttalte PFU-medlem og DN-journalist Martin Riber Sparre.

I løpet av debatten valgte PFU like fullt å skrive litt om på uttalelsen, gi VG rett i noen av sine anmerkninger - men samtidig felle dem for brudd på god presseskikk etter flere punkter.

Medier24 kommer tilbake med hele uttalelsen når den er tilgjengelig i skriftlig form senere tirsdag. 

Powered by Labrador CMS