Ove Søgård, salgsdirektør i P4-gruppen
Ove Søgård, salgsdirektør i P4-gruppen (Foto: P4)

DEBATT

Podkast er ikke i nærheten av radio i dekning

«Podkast er en ypperlig måte å treffe fokuserte lyttere på, men la oss likevel ikke glemme at det desidert største mediet på lyd er og blir radio», skriver Ove Søgård.

  • OVE SØGÅRD, salgsdirektør i P4-gruppen.

Lydmedier er i vinden som aldri før og podkast er på alles lepper om dagen. Forrige uke ble Norges første offisielle podkastliste – Podtoppen – lansert, og vi i kommersiell radio ser svært positivt på utviklingen og ønsker Podtoppen hjertelig velkommen. Nettopp derfor har vi vært en av fem norske mediehus om har deltatt i arbeidet og finansieringen av topplisten.

Podkast er en ypperlig måte å treffe fokuserte lyttere på, men la oss likevel ikke glemme at det desidert største mediet på lyd er og blir radio, også når det dreier seg om å treffe fokuserte lyttere. Så mange som 3 millioner mennesker skrur på radio hver eneste dag her i landet, og man må gå ut fra at de aller fleste gjør dette for å lytte.

Norge er i tillegg først ute i verden med å måle lytting spesifikt i bil. Billytting er som kjent et sted hvor radio som medium er alene om oppmerksomheten og fokuset er derfor veldig høyt. Så mange som 70% av P4-gruppens lyttere hører på i bilen, noe som tilsvarer ca. 1,8 millioner lyttere i uken.

Dette er et antall lyttere som ligger så langt over det en hvilken som helst podkast kan levere at det nesten ikke lar seg sammenligne. La meg likevel gjøre et forsøk på nettopp dette.

For ordens skyld må det nevnes at podkast og radio ikke måles på nøyaktig samme måten og kan ikke sammenlignes helt. Forskjellen endrer likevel ikke det faktum at tallene med all tydelighet viser at radio er det lydmediet de absolutt fleste her i landet lytter til hver eneste dag.

I løpet av én uke har de 10 største kommersielle podkastene i Norge samlet ca. 590 000 unike enheter. Dette er like mange som lytter til kommersiell radio i løpet av én time i rushtiden kun på én eneste dag. Sagt på en annen måte: Podkasten til Jan Thomas og Einar (nr. 2 på Podtoppen i uke 2 og nr. 1 av de kommersielle) er like stor i løpet av én uke (114 000) som radiokanalen P4 alene er i løpet av 15 minutter en hvilken som helst dag (ved å plassere kun én spott på våre kanaler én dag vil du
treffe ca. 120 000 mennesker).

I løpet av en uke treffer bare våre kanaler her i P4-gruppen 2,5 millioner lyttere, og de lytter i gjennomsnitt 1,5 time hver dag. Hvor mange unike enheter de ulike radiolytterne har vet vi ikke, men i hjemmet vet vi at gjennomsnittlig antall DAB-apparater er 1,5 og i tillegg kommer apparatene i bil på jobb, skole osv.

Vi i radio ønsker uansett podkast velkommen som er flott supplement i en spennende ny jungel av lyd. Ingenting gleder oss mer enn at publikum i stadig økende grad tar på seg hodetelefonene og oppdager alt det flotte som lages på lydfronten.

Samtidig ser vi nødvendigheten av å peke på at hvis man som annonsør ønsker å treffe disse lytterne med et kommersielt budskap er det fortsatt ingen lydmedier som er i nærheten av å levere den brede dekningen som radio gjør.

Til toppen