Polaris gjør kutt på 160 millioner og rundt 100 årsverk. Nå sier sjefen nei til mer lønn og ekstra bonus.

Børsverdien ned en halv milliard på ni måneder. Nå skal konsernet kutte seg tilbake til større overskudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er ulvetider i mediebransjen, og nå skal Polaris Media gjennomføre ytterligere kutt på 160 millioner kroner de neste to årene. Det vil trolig si nye reduksjoner på 100 årsverk eller mer. Les mer om det lenger ned i saken.

Nylig fikk Adresseavisens journalister et lønnsoppgjør med beskjedne 0,8 prosent. Det er med det som bakteppe at konsernsjef Per Axel Koch sa følgende under resultatpresentasjonen i Oslo onsdag:

- Jeg ble tilbudt en lønnsøkning på to prosent, fra 1. januar. Den har jeg nå takket nei til. Det samme gjelder siste ledd av en bonus, på 275.000 kroner, som jeg ikke mottar nå.

- Er dette spesielt viktig når konsernet varsler nye kutt, og etter stor misnøye i Adresseavisen?

- Vi har 33 mediehus, så det har ikke spesielt med bare Adressa å gjøre. Men det er en indikasjon på at vi kommer til å være forsiktig med lønnskostnadene framover, sier Koch, og understreker at det ikke er første gang han takker nei til bonus eller lønnskutt. Det skjedde både i 2009 og 2012.

Dog har Koch fortsatt en lønn på anslagsvis nærmere 3 millioner kroner. 

- Står seg bra i krevende marked

Onsdag morgen la Polaris Media ASA fram sin presentasjon av resultater for 4. kvartal og hele 2014. Tallenes tale kan du lese mer om her:

Onsdag formiddag var det presentasjon av tallene for en heller liten krets av analytikere, meglere og en enslig mediepresse. Medier24 var eneste bransjemedie til stede i det lille møterommet på Felix konferansesenter på Aker brygge, hvor konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth presenterte 2014-tallene.

Koch gjentok der beskrivelsen av tallene som den stod i de skriftlige presentasjonene:

- Resultatet kommer til å stå seg bra, i et krevende marked. Ja, tilbakegangen på papir ble mye sterkere enn vi trodde. Men vi leverer en EBITDA på cirka 10 prosent, og det kommer til å stå seg ganske bra, sier Koch.

Som omtalt om tallene tidligere i dag på Medier24, opererer Polaris Media med en underliggende EBITDA på 170 millioner kroner, drøyt 10 prosent margin, før avskrivinger og nedskrivinger.

Resultatet før skatt er på 121 millioner kroner, men da er dog «brura pyntet» med ekstraordinære effekter og engangsinntekter. Det påvirker også resultat før skatt, som dermed blir relativt greit.

- Det er engangseffekter som påvirker resultatet. Og den underliggende resultatutviklingen er vi ikke fornøyd med, bekrefter konsernets CFO/økonomidirektør Per Olav Monseth.

Lover bedre resultater

Konsernsjef Koch beskriver tida vi er inne i som en omfattende transformasjon, og venter ikke at den vil snu.

- Vi er inne i en to-tre års transformasjon. Dette er ikke noe som kommer til å snu. Papir kommer til å gå ned. Og så er det stor forskjell på om det er 5, 10 eller 15 prosent. Og så må vi samtidig øke digitale inntekter så mye som mulig, gjerne 20-30 prosent, sier Koch.

I fjor økte de digitale annonseinntektene med 18 prosent, til 207 millioner kroner. Mobilinntektene isolert sett økte med 150 prosent, til over 50 millioner kroner. Fortsetter veksten vil snart mobil være større enn desktop, antyder konsernet.

Med unntak av løssalg, er opplagsinntekene stabile.

Og som kjent faller annonseinntekter på papir. Rundt 15 prosent i 2014. Polaris forventer omtrent samme nivå i 2015.

Men lover fortsatt sterkere resultater framover:

- Det forutsetter selvsagt at vi må gjøre noe med kostnadene. Det behøver du ikke å gå på den ene eller andre skolen for å forstå, sier Koch.

Strammer kutt-reima

Det betyr nye kutt over hele linja i konsernet. De seneste åra har Polaris kuttet jevnt og trutt som en del av «prosjekt P2015», som ble gjennomført med 40 millioner i 2014. Og da 2014 ikke ble som planlagt, iverksatte man beredskapsplaner og nye kutt på til sammen 55 millioner kroner.

De to neste årene strammes reima ytterligere:

- Vi gjennomfører allerede annonserte tiltak som gir oss en resultatforbedring på 160 millioner kroner i 2015 og 2016, sier økonomidirektør Per Olav Monseth.

Det betyr at Polaris over to-tre år vil ha kuttet mellom 250 og 300 millioner kroner. Eller rundt 20 prosent av kostnadsbasen. Konsernet understreker at dette ikke er nytt for organisasjonen, det er gjennomføringen av tiltakene som nå skal iverksettes.

Monseth bekrefter at bemanning naturlig nok blir en «ikke ubetydelig del» av disse tiltakene.

- Så vi kan anta at vi snakker om pluss minus 100 årsverk?

- For oss er tiltakene viktigst, men bemanning utgjør jo over 50 prosent av kostnadsbasen. Så bemanning vil naturlig nok bli en betydelig del av kuttene. Men i dag vet vi ikke hvor mange årsverk det blir, sier Monseth.

- Men vi snakker også andre målrettede kutt; i trykk, distribusjon og å gjøre noe med verdikjeden. Da snakker vi for eksempel om tidligere trykk. Og å få kunder over på digital distribusjon i stedet for papir, utdyper konsernsjef Per Axel Koch overfor Medier24.

Ingen utbyttefest

Med den krevende situasjonen i bransjen som bakteppe, blir det som ventet ingen utbyttefest for aksjonærene i Polaris Media ASA.

Styret har anbefalt et utbytte på 1 krone per aksje, mot fjorårets 1,75 kroner. Dermed reduseres utbyttet fra over 80 millioner kroner til under 50.

Og selv om resultatet før skatt er pent på papiret, slår Per Olav Monseth fast at det ikke er mer å gi til aksjonærene nå:

- Vi anser et utbytte på 1 krone som et fornuftig nivå for 2014. Det er ikke ubetydelig ned fra tidligere. Men hvis vi får en EBITDA tilbake på over 200 millioner kroner, er det mer fri cash flow som kan brukes til vekst eller utbytte, sier Monseth.

Tidligere VG-redaktør og nå konsernredaktør i Schibsted, Bernt Olufsen, er styreleder i Polaris.

Han konstaterer at 2014 har vært krevende for alle i Medie-Norge, men mener Polaris står godt rustet for den «digitale transformasjonen». Og tror på løftene om å «kutte seg til økte resultater».

- Vi regner med en resultatfremgang, selv om ikke inntektene skulle øke, sier Olufsen.

- Er man fornøyd med å sende et utbytte på én krone?

- Det gjenspeiler nedgangen i printinntektene og utfordringene som er i bransjen. Det er iverksatt omfattende kostnadstiltak, som er et felles løft i hele konsernet. Da må eierne også bidra i det bildet. Men ambisjonen er å komme tilbake på et stabilt høyere utbyttenivå, sier Olufsen.

Markedsverdien under milliarden

Polaris Media-aksjen har aldri vært veldig aktiv på Oslo Børs. I stor grad fordi det har vært mye venting på avklaringer rundt Schibsted eierskap. I mellomtiden har aksjekursen svingt voldsomt:

Etter etableringen høsten 2008 har kursen i hovedsak vært rundt 25 kroner, tidvis opp mot 30 kroner. Senest våren 2014 ble det handlet aksjer for 28 kroner, noe som priser konsernet til 1,36 milliarder kroner.

Slik er det ikke lenger. Kursen har lenge vært på god vei under 20 kroner, og denne uka ble det for første gang handlet aksjer til 18 kroner.

Det priser selskapet til 880 millioner kroner - nær 500 millioner kroner lavere enn for ni måneder siden. 35 prosent av børsverdien er dermed «borte». Prisen er langt lavere enn da Schibsted solgte og kjøpte aksjer for noen år siden, til priser på rundt 24 kroner.

Konsernsjef Per Axel Koch konstaterer at det vanskelig å unngå slike svingninger i aksjeprisen.

- Kursen har gått ned fra 25 til 20, og det avspeiler situasjonen i markedet. Resultatene gir effekt på børsen, det er umulig å unngå. Men vi har tro på at kursen skal øke igjen, når resultatene blir bedre. Vi må ha tillit til at vi klarer å håndtere transformasjonen på en god måte, sier Koch.

Schibsted største eier igjen

Eiersitsen for Polaris har i stor grad handlet om hvor mye eller lite Schibsted ønsket og/eller fikk lov til å eie, etter at konsernet ble dannet og Schibsted satt igjen med store aksjeposter fra Adresseavisen og Harstad Tidende Gruppen.

Lenge var over 30 prosent av aksjene i selskapet parkert hos et meglerhus, i påvente av salg som var pålagt med bakgrunn i eierskapsbegresinger. I 2011 solgte så Schibsted store deler av denne posten, og beholdt kun en mindre post selv.

Men bare et år senere kjøpte de tilbake store deler av aksjene, og høsten 2012 ble selskapet største eier med 29 prosent av aksjene.

I 2013 kjøpte også svenske Nya Wermlands-Tidningen (NWT) seg opp fra 14,4 til 26,4 prosent.

Styreleder Bernt Olufsen ønsket onsdag ikke å kommentere Schibsteds planer med eierskapet, eller om det er aktuelt med endringer. Konsernledelsen sier at de heller ikke tenker mye på eiersituasjonen.

- Det er ikke noe vi tenker på. Vi skal drive selskapet, og forholde oss til styret. Polaris Media har gode eiere og et godt styre, sier Koch.

Polaris Media ASA, regnskap 2014

2014 2013
Driftsinntekter 1 659 000 000 1 745 000 000 -4,93 %
Driftskostnader 1 527 000 000 1 562 000 000 -2,24 %
EBITDA 170 000 000 234 000 000 -27,35 %
Driftsresultat (EBIT) 20 000 000 130 000 000 -84,62 %
Resultat før skatt 121 000 000 116 000 000 4,31 %

10 største aksjonærer Polaris Media ASA

Per 1. januar 2015, jmf. konsernets egen resultatpresentasjon: 

Schibsted ASA 29 %
NWT Media AS 26,40 %
Must Invest AS 14,70 %
Sparebanken Midt-Norge Invest AS 11,40 %
Sofell AS 2,10 %
Asker og Bærums Budstikke AS 1,90 %
Gyldendal ASA 1,90 %
Harstad Sparebank 1,70 %
Amble Investment 0,80 %
Pareto AS 0,60 %
Totalt ti største: 90,50 %
  • For ordens skyld: Undertegnede journalist og M24-redaktør Gard L. Michalsen har tidligere jobbet i flere aviser i HTG/Polaris, men sluttet sist i VOL og SortlandsAvisa sommer 2013. Michalsen sitter fortsatt med en minoritetsaksjepost på 20 prosent i SortlandsAvisa AS, som stammer fra etableringen av avisa i 2008.
Powered by Labrador CMS