Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. (Bilde: Erik Waatland)

Polaris Media har økt med 320 millioner kroner i verdi på et halvt år. Koch & co nærmer seg «gullalderen» igjen

Mediekonsernet er nå verdt rundt 1,1 milliard norske kroner. Det er over 40 prosent mer enn for seks måneder siden.

I morgen legger Polaris Media ASA frem resultatet for fjerde kvartal i 2017 - og tall for hele året samlet.

Og til tross for at det fremdeles er tøffe tider, så har konsernsjef Per Axel Koch grunn til å smile når han står foran aksjonærene på Aker Brygge klokka 10:

Aksjekursen Polaris Media siste seks måneder (uttak gjort 13. februar 2018)
Aksjekursen Polaris Media siste seks måneder (uttak gjort 13. februar 2018). Foto: Faksimile

Konsernet, som eier 34 mediehus i Midt-Norge, på Nordvestlandet og nordover, er nå verdsatt til i underkant av 1,1 milliard kroner, etter dagens kurs. 

Det er solide 45 prosent økning på seks måneder, viser en oversikt over aksjekursen på Oslo Børs.

Kursen ligger i skrivende stund på 22,80 kroner per aksje, noe som er opp fra 15,70 kr 14. august i fjor.

Den høye noteringen er nok gode nyheter for Koch og co, men ligger fremdeles et stykke unna det gamle nivået - som toppnotering på rundt 28 kroner per aksje for fem år siden.

 

- God utvikling

Siste aksjehandler, Polaris Media.
Siste aksjehandler, Polaris Media. Foto: Faksimile

Konsernsjefen selv er forsiktig med å ikke avsløre noe før resultat­presentasjonen onsdag morgen, men sier til Medier24 at verdiøkningen kommer som en følge av hardt arbeid.

Polaris Media sin eierpost i Finn er også en betydelig årsak til økningen.

- Vi er tilfreds med at verdien på selskapet har gått såpass opp. Det er positivt og avspeiler at vi har hatt en bedre resultatsutvikling den siste tiden. Så virker det også som at markedet har fått større forventninger til mediebransjen - og det er bra, sier Koch til Medier24.

Han beskriver et Polaris Media som mer konkurransedyktig i 2018 enn de var i 2017. 

- Det gjelder både kostnadsreduksjoner, men også at vi har hatt en god inntektsutvikling. Så ser vi at Schibsted gjør det bedre - og vi tror det også gjelder for Amedia.

Polaris Media sine aviser har vært gjennom svært omfattende kostnadsprogrammer de siste årene - og gjør det fremdeles. Konsernet har opplyst at de skal - og holder på - å kutte opp mot 200 årsverk. Det har også blitt effektivisert for mange kroner.

 

Ønsker mer handel

BERNT OLUFSEN, tidligere sjefredaktør i VG og så konsernredaktør i Schibsted. Nå pensjonist - men fortsatt med noen styreverv både nasjonalt og internasjonalt.
BERNT OLUFSEN, styreleder i Polaris Media. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Men Polaris Media har ikke bare hatt fokus på kostnader. Tredje kvartal i 2017 opplyste Koch at de har 40.000 rene digitale abonnenter, noe som er en betydelig økning på kort tid

De har derimot ikke hatt den samme utviklingen her som for eksempel konkurrenten Amedia.

Styreleder Bernt Olufsen i Polaris Media representerer den største eieren, Schibsted. Slik kommenterer han verdiøkningen:

- Det er en positiv nyhet som bedre reflekterer verdien av selskapet, etter mitt synspunkt. Det er dessverre slik at det ikke er noen stor aktivitet rundt aksjen, så vi håper at dette kan bidra til at interessen for aksjene våre øker mer, sier han til Medier24.

 

Her er de største aksjonærene i Polaris Media

De største aksjonærene i Polaris Media per 12. februar 2018.
De største aksjonærene i Polaris Media per 12. februar 2018. Foto: Faksimile
Til toppen