PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media. Her fra en tidligere presentasjon.
PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media. Her fra en tidligere presentasjon. (Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix)

Polaris Media i mål med nedbemanningen for neste år. 95 sluttpakker på plass

Noen avklaringer gjenstår, men det ser ut til at konsernet slipper å gå til oppsigelser.

Mediekonsernet Polaris Media ASA opplyser tirsdag formiddag - slik Medier24 antydet før helga - at konsernet går klar av oppsigelser i nedbemanningen for 2017.

Som et ledd i prosjekt Polaris Media 2020, er det antydet et mål om kutt av 100 årsverk neste år.

Og per i dag konsernet inngått til sammen 95 sluttavtaler, enten gjennom sluttpakker eller gavepensjon.

– Lettet og fornøyd

Det gjenstår fortsatt noen  avklaringer i Polaris Trykk Trondheim og Stjørdalens Blad.

– Vi er lettet og fornøyde med at vi i så stor grad er  kommet i mål med frivillige løsninger, og at vi i nesten alle selskapene nå kan konkludere med at vi er i mål med nedbemanningstiltak for 2017.

– Dette hadde ikke vært mulig uten en god dialog med de tillitsvalgte og forståelse fra våre medarbeidere, sier konsernsjef Per Axel Koch i børsmeldingen fra konsernet. 

Disse kuttene sies å være halvparten av behovet for nedbemanning fram mot 2020.

Sjefredaktør Linn Kathrine Yttervik i Stjørdalens Blad skriver i en sms til Medier24 at:

«Vi er i en situasjon i mediemarkedet hvor mange opplever tøffe tider - det er i så måte ikke noe avvik for oss i Stjørdalens Blad. Hos oss gjenstår det fortsatt noen avklaringer med tanke på å ta ned kostnadene og vi jobber fortsatt internt med prosessen».

I Adresseavisen klarte de nedbemanningen frivillig. Sjefredaktør Tor Olav Mørseth skriver følgende i en sms:

«I dag har jeg ganske blandet følelser. På den ene siden er jeg veldig glad og lettet over at vi er i mål uten en mer styrt runde. Samtidig mister vi nå mange dyktige folk», skriver han.

KONSERNTILLITSVALGT: Ulf Dalheim, NJ-tillitsvalgt i Polaris Media.
KONSERNTILLITSVALGT: Ulf Dalheim, NJ-tillitsvalgt i Polaris Media. Bilde:

Trolig styrte sluttpakker i Polaris Trykk Trondheim

Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim i Polaris Media sier at alle de store bedriftene i konsernet er i mål med den frivillige nedbemanningen. Det gjelder Adresseavisen, Sunnmørsposten, Harstad Tidende og Romsdals Budstikke, for å nevne noen.

Man har ikke kommet i mål i Stjørdalens Blad og Polaris Trykk Trondheim, opplyser Dalheim.

– Jeg ser det blir vanskelig å klare en frivillig løsning på i Polaris Trykk Trondheim. Det er ikke avklart, men det går mot styrte sluttpakker og det beklager jeg på det sterkeste, sier han.

I trykkeriet skal man ta ned en plass mellom 18 og 20 medarbeidere og de har svært få AFP-kandidater.

Av 40 bedrifter i Polaris Media er det nå 38 som er i mål med den frivillige løsningen - så langt.

– Det er en lettelse, men samtidig er det vondt å se at så mange kolleger forsvinner ut dørene her. Det er mange som går med blikket nede nå som det begynner å bli kjent hvem som har tatt sluttpakker og hvem som går. Det er også en del yngre medarbeidere som har tatt sluttpakke, som man trodde skulle være her i mange år, sier han.

Skryter av ledelse og tillitsvalgte

Dalheim skryter av sine tillitsvalgte og sier de har gjort en ekstremt god jobb i hele Polaris Media for å få fram gode pakker og fortelle om mulighetene utenfor husene.

– Det er også mange eldre medarbeidere som har stilt opp og tatt AFP før de hadde tenkt det, for at dette skulle gå. Konsernet mister nå betydelig kompetanse og erfaring med de som slutter, noe som er vanskelig å erstatte. Derfor krever vi et kompetanseprogram i hele konsernet og spesielt i de store bedriftene.

Dalheim velger også å skryte av ledelsen i Polaris Media.

– Min oppfatning er at ledelsen har gjort hva de kunne for å få til frivillige ordninger. Vi har bedre pakker enn noen andre i medienorge nå - med en bredere verktøykasse - noe som er årsaken til at vi er kommet så langt i mål.

LES MER på Medier24: 

Adresseavisen og Polaris Media unngår masseoppsigelser. Fikk inn mange sluttpakkesøknader rett før fristen

Tung høst for Polaris Media – annonsesmell på 20 prosent tredje kvartal. Faller nesten like mye digitalt som papir

Til toppen