Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Polaris Media taper fortsatt store penger på annonser, men brukerinntektene veier opp for nesten hele fallet

De samlede inntektene første kvartal falt med «bare» 1 prosent. Når kostnadene er lavere, gir det god resultatvekst og 22 millioner kroner pluss på drifta.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag presenterer Polaris Media resultatet fra første kvartal.

Den viser at konsernet kan vise til betydelig resultatfremgang som følge av god vekst innen abonnementsinntektene og trykkinntektene.

Men konsernet taper fremdeles betydelig på annonsesvikten.

Ved forrige kvartalsfremleggelse i februar, kunne Polaris Media også vise til vekst i abonnementsinntektene, men til gjengjeld så tapte konsernet hver tiende annonsekrone.

Den samme annonsesvikten fortsetter nå i første kvartal med 9 prosent nedgang.

Men til tross for nedgangen, så har de klart å bremse fallet noe. De papirbaserte inntektene ble redusert med 11 prosent, og digitalt falt de med 4 prosent.

Trykkeriinntektene vokste med seks prosent og konsernet har klart å kostandsbespare her med flere oppdrag.

I sum har de samlede inntektene falt bare 1 prosent i første kvartal, sammenlignet med året før. 

Og når kostnadene er kuttet, gir det gode resultater. 

Nøkkeltall fra Polaris Media første kvartal:

  • Abonnementsinntektene vokste med seks prosent i første kvartal.
  • Tre prosent vekst i antall abonnenter, herav 95 prosent vekst i abonnenter som kun bruker digitale produkter
  • Trykkeriinntektene vokste 6 prosent, som følge av vekst i siviltrykkinntekter og nye avistrykk oppdrag.
  • Noe bedre utvikling innen annonseinntektene som gikk ned 9 prosent i første kvartal, herav 4 prosent nedgang i digitale annonseinntekter
  • God effekt av kostnadstiltak som bidrar til at driftskostnadene ble redusert med 18 millioner, som tilsvarer fem prosent.
Powered by Labrador CMS