Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth i Polaris Media
Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth i Polaris Media (Foto: Erik Waatland)

Polaris Media sine mediehus begynner å nærme seg 50.000 digitale abonnenter. Slik skal konsernet bli mer effektive i 2018

- Vi selger aller mest abonnement gjennom artikler. Innholdet i det daglige har blitt den viktigste salgskanalen vår, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Etter 22 kvartalspresentasjoner med nedgang i inntektene, kunne Polaris Media i dag vise til vekst - for andre kvartal på rad.

Foran investorene sine på Aker Brygge i dag, fortalte en glad konsernsjef, Per Axel Koch, om jobben som er gjort - og som skal gjøres fremover.

- Det er veldig hyggelig at vi kan legge frem et kvartal og et år som går i riktig retning. En vekst i både tredje og fjerde kvartal er en indikasjon på at vi jobber riktig-  og en inspirasjon til å fortsette, sier han til Medier24.

 

Vekst, vekst og vekst

Konsernet har jobbet med spesielt fire knagger:

  • Øke brukerinntektene (digitale abonnement og redaksjonell utvikling)
  • Få tilbake veksten i de digitale annonseinntekene (AppNexus og programmatisk)
  • Gjøre trykkeriet mer lønnsomt - for å ta igjen tapet etter avistrykk
  • Få ned kostnadene (Polaris 2020-prosjektet)

- Det er flere ting som går i riktig retning nå - og vi nærmer oss 50.000 digitale abonnenter. Vi meldte fra om 44.000 nå, men i løpet av inngangen på året har det økt betydelig, sier Koch og fortsetter:

- Så har vi fått tilbake veksten i de digitale annonseinntektene, noe vi har jobbet mye med. Vi hadde ikke den rette teknologien og produktene, men nå er det på plass. Bare på programmatisk salg gjennom AppNexus nærmer vi oss 30 millioner kroner i inntekter - og det vokser.

 

Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth i Polaris Media. I bakgrunnen er investorene Gunnar Bjørkavåg og Erik Must, samt styreleder Bernt Olufsen.
Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth i Polaris Media. I bakgrunnen er investorene Gunnar Bjørkavåg og Erik Must, samt styreleder Bernt Olufsen. Foto: Erik Waatland

 

Dumper ikke prisen

Ved sommeren i 2017 etablerte Polaris Media sin enhet for redaksjonell utvikling - lik den Amedia har.

Her har de kommet igang, men det er fremdeles ikke rullet godt nok ute blant mediehusene, sier Koch, som forteller at de skal jobbe mer med det i 2018. Det samme gjelder for den programmatiske satsingen.

Selv har han for lengst innsett at det er innholdet som selger - i motsetning til direktemarkedsføring og telemarketing, slik det var før:

- Vi selger aller mest abonnement gjennom artikler. Innholdet i det daglige har blitt den viktigste salgskanalen vår, noe det ikke var før. Det er morsomt for redaksjonene å følge med og være tett på.

I motsetning til andre konsern, som har dumpet priser på abonnement for å få volum, har Polaris Media valgt å holde prisen på et noen lunde anstendig nivå.

Det er viktig at vi ikke gir bort varene, men klarer å holde på prisen. Alle mediehus, unntatt to som ikke har nettsteder, har vekst i antall abonnenter. Det er veldig tilfredsstillende. Det har vært mange år med nedgang nå, så det beviser at det vi holder på med er riktig. Også klarer vi å ta oss betalt.

Det er ikke bare i mediehusene at det går bedre nå, for i fjor kunne Polaris Trykk melde om at de har fått igjen VG som kunde - noe som betyr at de øker inntektene og oppdragsmengden på pressa.

Nå har de også fått Coop som kunde. Alt i alt jobber de med å øke siviltrykkinntektene.

 

Satsing på netthandel

Effekten av kostnadsprogrammet Polaris Media 2020 har allerede vist seg på resultatet og Koch innrømmer at de ikke jobber med store planer om med kostnadsreduksjon - annet enn at de hele tiden ser på muligheten for å bli mer effektive.

- Vi har primært jobbet med å få på plass en annen utvikling på inntektssiden. Vi er mer konkurransedyktige nå i februar enn vi var i 2017. 

- Hvor viktig er det for deg å kunne levere en EBITDA (resultat før skatt) på 10 prosent?

- Det er viktig for oss, for det sier noe om at det er behov for at vi har fleksibilitet og utviklingskraft. Nå leverte vi en EBITDA på 11 prosent og det er vi tilfreds med.

Koch peker på at de skal jobbe mer med de fire pilarene som nevnt tidligere i saken, men at de også jobber med distribusjonen - sammen med Schibsted. 

- Vi satser enda mer på leveranser rundt netthandel. Så hadde jeg trodd at vi skulle komme lenger i 2017, men det gjorde vi ikke. Nå skal bli bruke infrastrukturen vår til å bli en enda mer konkurransedyktig aktør i 2018. 

Investor Erik Must, som er største private aksjonær i Polaris Media, uttalte i dag (som han har gjort ved flere kvartalspresentasjoner) at konsernet må stille seg i bresjen for å få på plass en felles innlogging digitalt.

Per Axel Koch svarte med at det er gjort alt for lite her fra alle parter.

 

På kvartalspresentasjonen til Polaris Media: Gunnar Bjørkavåg og Erik Must i Must Invest, samt styreleder Bernt Olufsen i Polaris Media.
På kvartalspresentasjonen til Polaris Media: Gunnar Bjørkavåg og Erik Must i Must Invest, samt styreleder Bernt Olufsen i Polaris Media. Foto: Erik Waatland

  

Kjøpet av Trønder-Avisa

Tidligere denne måneden kjøpte Polaris Media seg opp i Trønder-Avisa-konsernet, som eier flere mindre aviser i Trøndelag. 

Koch sier at konsernet ikke har levert gode nok resultater - og han ser fram til å komme inn enda kraftigere, nå som de har 56 prosent av aksjene - mot 10 prosent før.

- Vi ønsker å bidra til at de lykkes enda bedre - og spesielt digitalt. Det er klart at resultatet i Trønder-Avisa-konsernet i 2017 ikke var godt nok. Det sier egentlig seg selv, med et tilnærmet nullresultat når man har over 200 millioner kroner i omsetning. Så er det spesielle årsaker til det også, men man har i bunn og grunn ikke lyktes godt nok på inntektssiden - og spesielt digitalt, sier Koch.

Fram til nå har forholdet mellom Polaris Media og T-A-konsernet vært litt som EØS, der konsernet mediehuset ikke har vært nok integrert.

Men det blir det slutt på nå.

- Jeg tror vi kan bidra mye mer når de kommer helt inn og blir fullverdig. Hovedfokuset blir på inntektssiden, for det er allerede gjort mye på kostandssiden i konsernet. Så kan alle bli mer effektive, men hovedutfordringen er å lykkes i markedet.

Før kjøpet blir en realitet, må konkurransemyndighetene behandle det, ettersom begge virksomhetene omsetter over grensen.

 

Ingen planer om nye oppkjøp

Koch er derimot ikke spesielt bekymret:

- En godkjenningsprosess i tilsynet vil forhåpentligvis vil foregå i mars eller april. Oppgaven vår blir å få frem at vi må bort fra den gamle tilnærmingen om regional dominans. Verdenen vi har nå, med konkurranse fra Facebook og Google, er gjeldende, sier Koch og fortsetter:

- Hvis ikke mediehusene er i stand til å samarbeide ved å lage ting sammen og få kraft i markedet, så vil vi ikke klare konkurransen. Konkurransesituasjonen har blitt så dramatisk endret de siste 3-4 årene, så det vil bli veldig underlig hvis vi ikke får forståelse for det.

- Har dere planer om å kjøpe nye aviser?

- Nei, det er ingen planer om det nå nei. Men så hadde vi ikke noen planer om å kjøpe T-A-konsernet heller, men da eierne kom til oss i august og spurte om vi ikke var interessert, så var vi selvfølgelig med på det.

Til toppen