Polaris-sjefen vil lære av Amedia: «De har vært veldig flinke på brukerinntekter»

Koch erkjenner samtidig store utfordringer i årene som kommer. Mediekonsernet varsler nytt kostnadsprogram for 2017-2020.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag formiddag presenterte mediekonsernet Polaris Media resultatene for 4. kvartal, og hele 2015.

Og konsernsjef Per Axel Koch var fornøyd med å levere et godt driftsresultat og en margin (EBITDA) på over 10 prosent - noe mer enn 2014.

- 2015 ble et av de beste årene for Polaris Media, og det er vi fornøyd med. Særlig i den krevende situasjonen vi er i nå, sier Koch.

Samtidig erkjenner han at 4. kvartal ble langt svakere enn de tre første.

Mens man i 3. kvartal hadde en god digital annonseutvikling, og et svakere fall på papirannonser, møtte konsernet 4. kvartal med et kraftig fall på papir - og nesten ikke digital vekst.

- Så ble avslutningen noe mer krevende. Jeg ser at noen snakker om at vi har de samme problemene som andre, men jeg vil heller snakke om utfordringer - og de skal vi klare å håndtere, sier Koch.

Polaris Media ASA omsetning og driftsresultat (EBITDA) 2013-2015: 

 

Blir inspirert av Amedias suksess

Og i en tid der papir faller og digitale annonseinntekter møter konkurranse fra globale aktører, har norske lokalaviser snakket mer og mer om brukerinntekter. Også digitialt.

Polaris-sjefen har latt seg inspirere av Amedia-avisenes suksess det siste året og på vei inn i 2016 - og den vil han nå lære av:

- Amedia har vær veldig flinke på både inntekter og opplagsvekst. Det kommer vi til å prøve å lære av, sa Koch på presentasjonen.

Overfor Medier24 etterpå utdyper han det slik:

- De har nok lukket mer enn oss, og det er spennende å se hvordan de jobber. Det tror jeg vi kan lære mer av. Det handler nok litt om at de er tøffere på å lukke flere saker, og «skrur» godt på hver enkelt avis.

- Når Amedia lykkes så godt med brukerbetaling, gir det et håp for lokalavisenes framtid digitalt?

- Det er i hvert fall kjempehyggelig å se at noen lykkes. Å dyrke de som får til noe, er viktig for mediebransjen. Og det blir nødvendig med mer brukerbetaling framover, sier Koch.

Vil ikke sentralstyre graden av lukkethet

- Betyr det at man erkjenner at annonseinntektene faller videre, og man må konsentrere seg om brukerbetaling?

- Vi skal ta vare på annonseinntektene også, og vi må utvikle gode digitale kommersielle produkter. Men det er klart at en vekst i brukerinntektene er bedre enn at de går ned. Så det skal vi jobbe mer med. Og må bli flinkere til å synliggjøre verdien av å være abonnent.

- Amedia har lykkes med en sterk satsing fra sentralt hold, og tilnærmet «direktiver» fra konsernet om å lukke mer. Vil dere sende lignende beskjeder til lokalavisene?

- Vi jobber ikke sånn, det er den enkelte redaktør som bestemmer selv. Men vi vil nok se at strategien over tid handler om å lukke mer av innholdet, sier Koch.

- Har ikke lagt inn bud på Amedia

Denne uka skal budfristen på Amedia ha gått ut. Som tidligere antydet i pressen, har Polaris Media ikke vært med i denne fasen av prosessen. 

- Vi har ikke lagt inn bud, bekrefter konsernsjef Per Axel Koch på spørsmål fra Amedia. Men legger til at man selvsagt følger med på hva som skjer rundt mediekonsernet. 

Varsler nye kostnadsprogrammer

Selv om man håper på mer brukerinntekter og å utvikle annonseproduktene, er det ingen tvil om at «utfordringene» mediebransjen har møtt, vil fortsette.

Dette stopper ikke i 2016 eller 2017, sa konsernsjefen på torsdagens presentasjon. Og varsler flere kostnadskutt framover.

Derfor starter konsernet nå prosjektet «Polaris Media 2020» for å spå hvordan konsernet skal se ut om fire-fem år.

- Dette stopper ikke i 2016 eller 2017. Vi må se hva vi trenger å skape av resultatforbedrende tiltak i årene 17 til 20, sier Koch.

Samtidig legger han vekt på at dette ikke er et kuttprosjekt - det handler også om strategi for hvordan man skal jobbe, få tak i de flinkeste folkene, levere godt innhold, med relevans og personalsiering - og effektive annonser.

Men kostnadene på også ned, erkjenner Koch.

Og det har da også konsernet holdt på med i flere år. I år avsluttes et pågående kostnadsprogram, og Polaris Media er redusert fra 930 til 882 årsverk.

- Dere har kuttet 40 årsverk i det stille?

- Ja, og i realiteten er det nok snakk om 80-90 årsverk. Vi har også kjøpt noen lokale mediehus som har medført flere årsverk, sier Koch til Medier24.

Bemanningsreduksjonene handler mye om AFP og vakanser som ikke fylles - med unntak av enkelte mediehus har det ikke vært store, kortsiktige sluttpakkeprosesser.

- Vi tar ned kostnadene over tid. Og så snakker vi ikke så mye om det, kommenterer Koch.

Har synliggjort FINN-verdien, og det liker markedet

For ett år siden var det nesten ingen på konsernets resultatpresentasjon for 2014.

Men torsdag formiddag var det - som for tre måneder siden - nesten fullt hus i det lille møterommet på Aker brygge.

Inkludert aksjonær Erik Must, som i likhet med i fjor høst mente at Polaris-sjefene fortjente en applaus.

Aksjonærene kan også være tilfreds med et utbytte på 1,25 kroner per aksje, mot 1 kroner for 2014.

Og ikke bare leverer konsernet en relativt god EBITDA på 11 prosent for 2015: Resultatet før skatt er på hele 945 millioner kroner.

Dette handler i all hovedsak om en ny verdivurdering etter en mindre endring av Polaris sin aksjepost i FINN.

Etter å ha solgt en håndfull aksjer til Schibsted kommer Polaris sin FINN-post under 10 prosent, og klassifiserer dermed posten som en finansiell eiendel og ikke tilknyttet selskap.

Etter en ny verdivurdering øker så denne aksjeposten fra rundt 50 millioner kroner i bokført verdi, til en drøy milliard kroner.

Altså ingen «friske penger» inn i konsernet, men en ny vurdering av verdiene:

- Vi har fått en helt annen synlighet av verdien av vår aksjepost i FINN. Dere som sitter her kjenner nok til den, men det har ikke vært like synlig for alle andre, sa finansdirektør Per Olav Monseth på presentasjonen.

Polaris har også fått en ny aksjonæravtale, med bedre garantier for størrelsen på utbyttet fra FINN.

Akseptable resultater og betydelig økning i egenkapitalen etter FINN-stuntet, har kanskje også friskmeldt Polaris-aksjen noe på Oslo Børs:

Etter å ha tangert ned mot 16 kroner i løpet av fjoråret, har kursen i vinter steget igjen - og var torsdag såvidt innom 26 kroner. Dermed nærmer konsernet seg den historisk «normale» kursen på tett oppunder 30 kroner.

  • SE MER om aksjekursen, kvartalsrapporten og konsernets utvikling på OsloBors.no.

Flere tall og tabeller for Polaris Media ASA for 4. kvartal og hele 2015:

Trykk på bildene for større versjoner. 

TRYKK PÅ TABELLEN for større versjon.

TRYKK PÅ BILDET for større versjon.

Powered by Labrador CMS