ANDERS NYLAND, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese. Nå flytter han «hjem» til Media City Bergen.
ANDERS NYLAND, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese. Nå flytter han «hjem» til Media City Bergen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

PR-bransjen flytter inn i mediebyen: Geelmuyden Kiese lager skandinavisk kunnskapssenter i Media City Bergen

- Det er her teknologien og fortellerteknikkene utvikles. Da er det også her vi bør være, sier Anders Nyland. Han var også en av mediebyens fedre, som tidligere BA-sjef.

Torsdag 9. november er det offisell åpningsfest på Media City Bergen, med mange prominente gjester.

De fleste selskapene begynner også å komme på plass i bygget, men det er fortsatt ikke alle etasjene som er helt ferdig.

Og når kontorhotellet Spaces står klar 1. desember, blir Norges største kommunikasjonsbyrå Geelmuyden Kiese en av leietakerne. Byrået flytter med andre ord inn i samme hus som Bergens Tidende, Bergensavisen, NRK, TV 2, Universitetet i Bergen, Vizrt og en rekke teknologiselskaper.

- «Spaces» har plass og fleksible løsninger, noe som passer sånne som oss veldig godt. Med et sånt tilbud her ble det mulig for oss å flytte inn i MCB, sier Anders Nyland.

MCB har et nettverk av mediehus, teknologiselskaper og andre bedrifter.
MCB har et nettverk av mediehus, teknologiselskaper og andre bedrifter. Foto: Gard L. Michalsen

Et sted han mener byrået hører naturlig hjemme:

- Det er utrolig mange spennende aktører her - ikke minst på teknologisiden. De jobber med kommunikasjon, verktøy og fortellerteknikk, og her er det utrolig mye innovasjon. Som påvirker vår hverdag og måten vi forteller historier på, sier han.

 

To faste, men skal bli flere

Nyland har jobbet i Geeluyden Kiese et drøyt års tid, siden han gikk av som sjefredaktør i Bergensavisen. Han og Svein Røger Selle utgjør de to faste ansatte i Bergen. Men slik de to ofte er i Oslo, er GK-kolleger ofte i Bergen.

- En dag forrige uke var vi sju ansatte her, sier Nyland.

Da passer det å flytte ut av dagens lokaler i sentrum hos Bergen Næringsråd. Særlig i en tid hvor GK brander seg som og er noe annet enn et tradisjonelt PR-byrå

- Dere driver ikke bare med pressemeldinger og sånt?

- Nei, vi er et integrert byrå. Vi lager kampanjer, reklame, internkommunikasjon, nettsider, sosiale medier. Og så gjør vi godt, gammeldags PR-arbeid, mediehåndtering og samfunnspåvirkninger. Men måten å gjøre det på endrer seg også stadig, sier Nyland.

- Og måten å kommunisere endrer seg på. Jeg er helt sikker på at det er selskaper i denne klyngen som har teknologi vi kan lære av, og som endrer måten vi forteller historer på digitalt. Det kan være video, grafikk, flere skjermer, augmented reality, kunstig intelligens, nye måter å lage innholdet på, for eksempel. Dette er også Skandinavias største hub for fortellerteknikk.

 

Vil skape et kunnskapssenter

Og i forlengelsen av det vil Geelmuyden Kiese i Bergen lage det de omtaler som et «skandinavisk kunnskapssenter for media, teknologi og fortellerteknikk» - under ledelse av Anders Nyland. Det handler ikke bare om å lære opp egne ansatte, men også samle kurs og kompetansetilbud for kunder og partnere i Bergen.

- Her er det mange vi kan lære av, og det kan kundene våre også. Det er litt «kommunikasjonsbyrå 2.0», tenker jeg, sier han.

Med fleksible kontorlokaler, møterom og flere hotell rett i nærheten ligger også alt til rette for undervisning og utveksling i Media City.

- Men når teknologien gjør det lettere å fortelle avanserte historier, blir rådgiveren mindre viktig?

- Nei, tvert i mot - vi blir mer viktig. Vi må skjønne hele universet. Ikke bare budskapet, men på plattformnivå, regi, dramaturgi og teknologi, mener Nyland.

 

En av fedrene

Når Anders Nyland og Svein Roger Selle nå flytter inn i Media City Bergen er det litt som å flytte hjem. Nyland regner seg som en av «fedrene» til huset, fra den gang han var sjefredaktør i Bergensavisen.

Det er seks-sju år siden arbeidet startet, og på et møte var BA, Universitett i Bergen og TV 2 samlet hos Bergens Næringsråd. Der var også Selle, den gang som hovedeier i reklamebyrået MK Norway.

- Vi diskuterte det som i dag ble til Media City Bergen. Svein Roger var med, og tegnet visjonen på baksiden av en serviett. Så nå kommer vi hjem, forteller Nyland muntert.

- Men nå er du på «the dark side». Hvordan føles det?

- Hehe. Jeg synes det har vært utrolig lærerikt. Vi jobber med å formidle og identifisere gode historier - sånn sett er det ikke så ulikt. Og vi er et helt åpent byrå, vi har alltid åpen agenda og vi forteller hvem vi jobber for. Så det er ikke mye skummelt her!

Til toppen