JAN ERIK LARSEN har de siste tre åra bygget en stadig større butikk av kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen AS.
JAN ERIK LARSEN har de siste tre åra bygget en stadig større butikk av kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen AS. (Arkivoto: Gard L. Michalsen)

PR-byrået gir stadig mer penger til pølsesjappa: Kruse Larsen var nær å doble omsetningen i fjor - sjekk tallene her

Inntektene økte med 76 prosent, men nok en gang er budskapet fra byråleder og gründer Jan-Erik Larsen: Nå skal de ikke vokse så mye mer.

Kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen fortsatte veksten fra 2016, og endte fjoråret med en omsetning på 27,1 millioner kroner.

- I år er planen å rendyrke spisskompetansen og dermed dempe veksten, heter det i en melding fra byrået. 

- Det viktigste for oss er at vi får jobbe med flere av de meste spennende og interessante kundene i Norge. Vi har siden oppstarten i 2015 vært klare på at vi ikke har et mål om å bli spesielt store, men veksten skjer naturlig i takt med at kundeporteføljen vokser og at behovene deres blir bredere, sier daglig leder og grunnlegger Jan-Erik Larsen.

Fjorårets omsetning på 27,1 millioner kroner var nær en dobling fra fra 15,4 millioner i 2016 – og fra 4,9 millioner i 2015. Resultatet ble 4 millioner kroner etter utbetaling av bonus, som er opp fra 2,8 millioner i 2016.

- Jeg er stolt av det laget vi har samlet her nå, arbeidet vi gjør og den dybdekompetansen vi leverer innen et spekter av områder. Og vi gjør alt det med 100 prosent åpne kundelister, slik jeg nå ser at flere nye byråer også velger å gjøre, sier Larsen.

 

 

Nærmer seg 15 ansatte

2017 ble det første fulle året med tidligere statsråd Bjarne Håkon Hanssen som ansatt og partner i selskapet. Kruse Larsen har nå 13 fast ansatte, med bakgrunn fra flere politiske partier, næringer og mediebransjen. I tillegg har selskapet praktikanter og interns. 

Bjarne-Håkon Hanssen (t.v.) og Jan-Erik Larsen er byråets største eiere. Foto: Espen Solli

- Vi skal være et nisjebyrå, som er best på enkelte områder. Vi hjelper kundene med å bygge omdømmet sitt, å forstå politikken og kompliserte prosesser, å legge strategier for å oppnå målene sine – og å gjennomføre dem godt, sier Larsen. 

-  Mediehåndtering, sosiale medier og krisehåndtering er naturlige områder knyttet til dette. Men det er viktig for meg og oss at vi nå ikke vokser ut i alle retninger på en måte som gjør oss ufokuserte, legger han til. 

Og derfor er målet i 2018 å ha det Larsen kaller «forsiktig vekst», både i omsetning og stab. Men Kruse Larsen vil ikke la sjansen gå fra seg til å utvide, når muligheten byr seg: 

- Vi skal ansette de beste rådgiverne når vi får sjansen, og vi skal fortsette å gi unge, spennende og fremadstormende folk muligheten – slik vi har vært flinke til i 2017, sier Larsen.

 

Fra PR til pølser

Eierne i selskapet, som vil si Jan-Erik LarsenBjarne-Håkon HanssenLars Løseth, ar ut 2,7 millioner kroner i utbytte for fjoråret. Det meste av utbyttet fra den stadig større PR-butikken bruker Larsen og Hanssen på en litt mindre pølsesjappe - en villsaubutikk på Smøla, samt et småbruk som har fått butikk, kafé og møtelokale. 

- Lønnsomheten er dessverre ikke like god i hverken småbruker- eller pølse-bransjen, så det utbyttet som kommer ut går stort sett inn i forskjellig virksomhet på Smøla for min del, sier Larsen i meldingen. 

 

 

  • (Faktaboksen fra Proff.no vil ikke være oppdatert med 2017-tall før de er levert til Brønnøysund)

Til toppen