PR-rådgiver Sigurd Grytten døpte om Norwegians «Dreamliner» til #crapliner #shitliner #fuckliner

Og et par-tre alternativer til. - Kan neppe tolkes på andre måter enn ren uthenging, mener BI-lektor Cecilie Staude.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sigurd Grytten, PR-rådgiver og partner i Zynk, skulle før helga til New York. Dit kom han seg også, men ikke uten en forsinkelse.

Og det skjedde ikke uten at Grytten sa klart fra på Twitter om hva han mente om forsinkelsene og Norwegians «Dreamliner»-fly.

- Noen som har gode forslag til hva Dreamliner kan omdøpes til?, spurte Grytten på Twitter.

Så kom han selv med en rekke forslag i flere forskjellige meldinger:

#stuckliner

#crapliner

#shitliner

#wreckliner

#fuckliner

#suckliner

#steamliner

Grytten fikk ingen viral respons på meldingene sine, annet enn en som prøvde seg med #oneliner til svar.

- Kan stille spørsmål ved troverdigheten

Grytten (43) er rådgiver og partner i Zynk, og tidligere Ap-politiker, stortingsrepresentant og leder av Europabevegelsen. Han har også ledet PR-byrået Burston Marsteller i Norge. 

Og er en person som kanskje burde ha tenkt over disse karakteristikkene. Det mener Cecilie Staude, førstelektor ved Handeshøyskolen BI, med PR, kommunikasjon og sosiale medier som fagfelt.

På forespørsel fra Medier24 sier hun dette om slike utbrudd - og hva det kan gjøre med troverdigheten: 

- Alle som er tilstede med profiler i sosiale medier har et ansvar som ligner det ansvaret som en redaktør i et tradisjonelt mediehus har. Ikke primært i juridisk forstand, men i personlig og moralsk forstand, understreker Staude. 

Hun mener vi må være bevisst at den informasjonen vi offentliggjør, er «noe vi står inne for og som er verdt å offentliggjøre», før vi trykker på publiser.

- Og hva synes du om et slikt utspill?

- Saken kan kanskje fremstå som uskyldig, men som PR-rådgiver ville jeg tenkt meg ekstra godt om. Utspill som dette kan også stille spørsmål ved troverdigeheten til vedkommende, nettopp fordi uttalelsen neppe kan tolkes på andre måter enn å være ren uthenging.

- Og det synes jeg en rart at en av norges mest anerkjente PR-rådgivere, som ofte lever av egen troverdighet, kankje ikke har tenkt nok over, sier Staude.

Norwegian har også fått med seg karakteristikkene, og på spørsmål fra Medier24 sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen dette:

- Vi forstår veldig godt at det er frustrerende når flyet blir forsinket og at man lett kan ty til sosiale medier for å få utløp for frustrasjonen. Karakteristikkene som benyttes her får stå for PR-rådgiverens egen regning.

- Men kan du si noe om hva du synes om disse begrepene, og at de kommer fra en som jobber med kommunikasjon?

- Jeg synes min setning nummer to beskriver godt hva jeg synes, svarer Sandaker-Nielsen, og ønsker ikke å karakterisere uttalelsene utover det.

 

Sigurd Grytten rakk å komme seg til New York, og var raskt tilbake igjen denne uka.

Men han ser ikke noe behov for å tenke seg ekstra godt om når det kommer til #fuckliner-karakteristikkene:

Til Medier24 sier han dette:

- Jeg har ikke noe behov for å kommentere, forklare eller beklage min tulling. Dette var ment å være morsomt.

PR-rådgiveren ønsker ikke å kommentere kallenavnene eller karakterisere sine egne tweets på annen måte, men legger til: 

- Ellers synes jeg norsk offentlighet til tider blir preget av et kvelende gravalvor over den minste ting. Selv var jeg mest fornøyd med "stuckliner" av de alternative navnene som ble luftet. Kan ellers nevne at flyet tilbake gikk som en "dreamliner", svarer Grytten muntert. 

Han jobber forøvrig sammen med Claus Sonberg i Zynk, som er tidligere kommunikasjonsdirektør i SAS. Men Grytten understreker på spørsmål fra Medier24 at han ikke har noen flyselskaper på kundelista. 

Powered by Labrador CMS