PREBEN CARLSEN, konsernsjef i Trigger.
PREBEN CARLSEN, konsernsjef i Trigger.

Preben Carlsen satser sparepengene på nye nettaviser: Går inn på eiersida i Filter Media

- Befriende å få presentert et konsept som er et ektefødt barn av en moderne medievirkelighet, sier Trigger-sjefen.

For noen uker siden omtalte Medier24 nysatsingen Filter Media, som kort sagt satser på nettavis i ny form:

Nettaviser uten reklame, som skal finansieres av en ren kommersiell satsing med reklame i form av native advertising.

Eller sagt på en annen måte; et content marketing-byrå som skal finansiere redaksjonell virksomhet.

FILTER MEDIA: Lars Eide er medeier og blir daglig leder i FIlter Media Norge AS, Martine Nicoline Borge blir salgs- og markedsansvarlig, med Even Aas-Eng som medeier og styreleder. (Foto: Gard L. Michalsen)
FILTER MEDIA: Lars Eide er medeier og blir daglig leder i FIlter Media Norge AS, Martine Nicoline Borge blir salgs- og markedsansvarlig, med Even Aas-Eng som medeier og styreleder. (Foto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Nå har initiativtakerne fått med sin første eksterne investor:

Konsernsjef og gründer Preben Carlsen i kommunikasjonsbyrået Trigger har gått inn på eiersiden.

I en melding opplyser partene at Carlen vil eie 10 prosent av aksjene i mediehuset.

- Filter Media Norge ønsket noen med relevant kommersiell kompetanse og et engasjement for journalistikk og media inn på eiersiden. Preben har gjennom sin enestående suksess med Trigger og deltakelse i bransjedebatten gjennom flere år, definitivt bevist at han har begge deler, sier styreleder i Filter Media Norge, Even Aas-Eng, i meldingen.

Aas-Eng er til daglig leder i Venture Factory, og en av eierne og initativtakerne til Filter Media.

- Et befriende konsept

Preben Carlsen - som blant annet har engasjert seg i debatten om VGs Familieliv og satsing på sponset innhold - sier følgende om sitt engasjement i Filter Media Norge:

- Medienes tradisjonelle forretningsmodeller utfordres fra flere hold og behovet for å utvikle nye inntektsmodeller som ikke går på akkord med den redaksjonelle integriteten og troverdigheten er større enn noen gang.

- Jeg synes utviklingen vi har sett den siste tiden går i helt feil retning og derfor er jeg glad for å kunne bidra med min kompetanse og noen av sparepengene mine for å få sjøsatt Filter Media Norge, sier Carlsen.

Og konseptet, det har han tro på:

- For meg var det befriende å få presentert et konsept som er et ektefødt barn av en moderne medievirkelighet. Med sin modell setter Filter Media Norge den redaksjonelle integriteten i førersetet samtidig som de har utviklet kommersielle løsninger som etter alt å dømme kommer til å levere langt bedre effekt enn hva tradisjonelle annonser gjør i dag.

- Det er en kombinasjon jeg har klokketro på, og det vil overraske meg hvis ikke konseptet også blir tatt godt i mot av både lesere og markedsførere som verdsetter godt og troverdig innhold, sier Carlsen.

Til toppen