Budstikka stakk av med både årets mediehus og årets lokale nyhetsdekning.
Budstikka stakk av med både årets mediehus og årets lokale nyhetsdekning. (Foto: Caroline Roka)

Årets Mediepriser for 2019

Budstikka er årets mediehus: Se vinnerne og bildene fra prisutdelingen

VG stakk av med årets avisforside, mens Aftenposten vant årets nasjonale nyhetsdekning.

Se bildene fra Årets mediepriser

Budstikka vant årets lokale nyhetsdekning
Budstikka-journalist, Marie Lytomt Norum, tar i mot prisen for årets lokale nyhetsdekning. (Foto:  Caroline Roka)
Kulturminister Abid Radja tar en selfie  sammen med Budstikka.
Kulturminister Abid Radja tar en selfie sammen med Budstikka. (Foto:  Caroline Roka)
Elle vant årets magasin
Elle vant årets magasin (Foto:  Caroline Roka)
Jan Thomas og Einar Tørnquist
Jan Thomas og Einar Tørnquist vant årets underholdningspodcast for Jan Thomas og Einar blir venner. (Foto:  Caroline Roka)
VG Årets mediepris
VG vant årets digitale historie for Tindersvindleren (Foto:  Caroline Roka)
Dagbladet vant årets nasjonale sportsdekning
Dagbladet vant årets nasjonale sportsdekning, med "Gildens pris". Fra venstre Bernt Jakob Oksnes Siri Gedde-Dahl og John Rasmussen. (Foto:  Caroline Roka)
Aftenposten årets mediepriser
Aftenposten, med Jonas Brenna, vant årets reportasje web-TV med Togrøvere. (Foto:  Caroline Roka)
VG Årets mediepriser
VG gjengen med ansvarlig redaktør, Gard Steiro, på den røde løperen (Foto:  Caroline Roka)
KK, Ingeborg Heldal
KK redaktør, Ingeborg Heldal, tar imot prisen for årets magasincover. (Foto:  Caroline Roka)

Fredag kveld var det duket for fest og moro da medieprisene ble delt ut på Vulkan i Oslo.

 Her er alle vinnerne med juryens begrunnelser:

Disse vant

Årets avisforside:
VG – "Romerikes fall"
Nederlag, sorg og smerte illustreres med historiske referanser til andre storheters fall. Forsiden oser av fortvilelse! Enkelt og komplekst på samme tid. Dette er rett og slett forsidemagi fra VG. Bravo!

VG Årets mediepriser
VG vant prisen for årets forside med "Romerikets fall". Foto:  Caroline Roka

Årets magasincover:
KK – 12. juni 19 UV-coveret
For en genial ide! Her løftes samfunnsoppdraget inn på forsiden med et enkelt og ekstremt visuelt grep. Magasinet tar ansvar og viser tydelig hvorfor det er viktig å beskytte huden mot sola. Effektivt, fascinerende og lekent.

Årets lokale historie:
Dølen – Rondablikk
Her gjør avisa akkurat det den skal gjøre. De forteller historien alle i dekningsområdet vil vite, og de gjør det grundig. Et imponerende stykke arbeid, det står respekt av. Denne lokale historien bør leses nasjonalt, og andre lokalaviser bør lære historiefortelling av Dølen.

Årets lokale sportsdekning:
Budstikka –"Fluorbruk i skisporten"
Rett i kjernen av samfunnsoppdraget. Når en av lokalavisas egne lesere dør, avslører avisa et stort samfunnsproblem. På breddenivå i alle lokalsamfunn avdekkes det som skal få store konsekvenser. Denne saken viser viktigheten av gode lokalaviser som har nærhet til sine lesere, og evner å stille spørsmål ved det ubehagelige. Imponerende!

Årets nasjonale sportsdekning:
Dagbladet – "Glidens pris"

Her går Dagbladet den ekstra 5mila og mere til. De tester mark, de tester fabrikkpersonale og de samarbeider tett med eksterne fagmiljøer for å forstå og for å avsløre skadene av fluorbruk i skismøring. Saken speiler medaljens virkelige bakside, og løfter grumset opp i dagslyset. Dette er avslørende journalistikk som redder liv og parkerer store pengeindustrier. Dette er journalistikk som endrer verden. Kudos!

Årets magasinfoto:
VG – "Bompengeopprøret" Foto: Espen Rasmussen

En av lokalvalgets virkelig store og avgjørende saker fortalt på mesterlig vis gjennom Rasmussens linse. Det er nesten så bildene ikke trenger tekst. Slik er det - det er dette som rører seg på grasrota, det er dette som gjør folk forbanna og villige til å stemme totalt ukjente personer inn i kommunestyrer. Rått, enkelt og skarpt.

Årets inspirasjonssak:
Excellence: NRK – Det skjulte matsvinnet
Ubehagelig, overraskende og inspirerende på samme tid. Systematisk kasting av brukbar mat, det er så man nesten ikke tror at det er sant. Samfunnskritisk og avslørende journalistikk, fortalt på imponerende vis.

Aftenposten Årets mediepriser
Aftenposten stakk av med årets inspirasjonssak med "Foreldre koden". Foto:  Caroline Roka

Vinner: Aftenposten – Foreldrekoden
Foreldrekodeuniverset har vokst seg stort og gir en imponerende bredde med råd og støtte til foreldre med barn i alle aldre. Her er det inspirasjon og nytte hånd i hånd. Aftenposten viser at de evner å utvikle flere grener av sin portefølje til å bli både vitale og innbringende, og de gir sine brukere en stor merverdi av innholdet.

Årets lokale nyhetsdekning
Excellence: Avisa Nordland – "Jenta ingen kan hjelpe"
Dette gjør vondt å lese, men er samtidig så utrolig viktig å få fortalt. Her viser avisa utholdenhet, styrke og varsomhet. Dette er rett i kjernen av samfunnsoppdraget, og er akkurat det lokalaviser skal drive med. Journalistikk som forandrer lokalsamfunnet.

Vinner: Budstikka – "Manshaus – den greie gutten"
Når terroren treffer din egen bakgård og samme familie, må lokalavisa balansere hårfint for å navigere. Her leverer Budstikka nasjonal avsløring om en av lokalsamfunnets vanskeligste og vondeste saker. Helt på sin plass, sobert fortalt med en tyngde og troverdighet som en lokalavis kan og skal besitte. Dette står det respekt av.

Budstikka vant årets lokale nyhetsdekning
Budstikka-journalist, Marie Lytomt Norum, tar i mot prisen for årets lokale nyhetsdekning. Foto:  Caroline Roka

Årets nasjonale nyhetsdekning:
Aftenposten – "Fem foreldreløse norske barn i Syria"
Fem foreldreløse norske barn blir funnet av Aftenposten i en flyktningleir i Syria. Dagen etter oppslaget beordrer regjerningen at barna skal hentes hjem. Med godt kildearbeid og undersøkende journalistikk satte Aftenposten dagsorden og politisk presens med denne saken. Dette er akkurat det et mediehus skal gjøre – rett i kjernen av selve det publisistiske oppdraget.

Årets redaksjonelle event:
NRK- Blime
Et viktig budskap kan ikke gjentas mange nok ganger. Inkluderende, samlende, sjarmerende og raust viser NRK alle generasjoner at alle mennesker har verdi. Kampanjen blir større enn seg selv når både politifolk og forsvaret velger å dele sine blimedanser. Her samler NRK folket slik bare de kan, og er mer enn gode nok!

Årets reportasje web-TV:
Aftenposten – Togrøvere
Utenforskap, spenning og 11 år gamle gutter er ingrediensene når Aftenposten lager true crime av småkriminalitet. Mesterlig historiefortelling som evner å dra seeren over på andre flater. Reportasjen er startskuddet for både podcast og en grundig dokumentar i A-magasinet, det er en styrke og viser hvordan flere elementer kan spille på lag i historiefortellingene til et mediehus.

Årets digitale historie:
VG -Tindersvindleren
Årets kanskje mest fengslende historie drar leseren inn og viser en sømløs historiefortelling. Dette er bunnsolid gravende journalistikk presentert på en engasjerende, nyskapende og underholdene måte. Det er fremtidens historiefortelling og journalistikk i verdensklasse!

Firda.no Årets mediepriser
Prisen for årets lokale nettsted gikk til Firda.no. Fra venstre utviklingsredaktør Marie Havnen og ansvarlig redaktør Kai Aage Pedersen. Foto:  Caroline Roka

Årets lokale nyhetsnettsted:
Firda
Avisa bokser over sin egen vektklasse og leverer et nyhetsnettsted med en tydelig strategi som gir gode resultater uten å miste sitt særpreg. Avisa spiller på hele laget, og har klokkertro på egen strategi for å nå yngre målgrupper. Det oser av begeistring og pågangsmot. Alle andre lokalaviser bør se og lære av Firda. Bravo!

Årets nasjonale nyhetsnettsted:
NRK
Nettstedet ivaretar samfunnsoppdraget med stadig nye formater for å nå nye grupper. Har det siste året blitt et tydeligere nettsted, som leverer solide og tunge saker som har beveget Norge og samtidig er mer lekne i uttrykket. Løfter meninger og et mangfold av disse, og er i kontinuerlig utvikling.

Kjetil Kolsrud Rett24
Ansvarlig redaktør i Rett24, Kjetil Kolsrud, vant årets nisjenettsted. Foto:  Caroline Roka

Årets nisjenettsted:
Rett24
Med en sluttpakke i ryggen, en god ide og et godt journalistisk hode setter nisjenettstedet nasjonal dagsorden og er nyhetslendende når NAV-skandalen sprekker. Det er journalistisk teft og ikke midler som avgjør. Nettstedet har på kort tid blitt ledende i sitt segment og er klokkertro mot sitt nisjepublikum. Dette lover godt for fremtiden.

Årets programserie web-TV:
Excellence: NRK – Førstegangstjenesten
Med kun to episoder har serieskaperne klart å forandre både språket, sjargongen og hvordan webTV-serier produseres i fremtiden. Et imponerende knippe karakterer drar seeren inni en verden mange vil kjenne seg igjen i. Det er ekstremt høy kvalitet i alle ledd. Vi gleder oss til en HEL serie i dette fantastiske universet.

Vinner: TV2 – Våre neste menn
Ved å ta ungdommene på alvor har serien truffet bredt og gitt seerne innblikk i fotballens samlende kraft og toppidrettens brutale virkelighet. Serien når langt utover TV2s egne lineære rekkevidde, ungdommen finner selv serien. Det er en styrke å klare å levere så godt innhold at de unge selv oppsøker det. Serien er vakkert komponert og viser samhold, styrke og sårbarhet. Dette bør være MÅ se for de som ikke har fått den med seg.

Årets aktualitetspodcast:
Aftenposten – Forklart
Aftenposten har tatt podcast fra add on til selvstendig produkt som gir nye redaksjonelle årsverk og står i en særstilling i Norge. Med Forklart løftes egen journalistikk og egne ressurser til å bli en viktig del av mediehusets fremtid. Her har tanta gått foran og blitt ledende på lyd. Et eksempel mange har sett til og kopiert. Forklart er helt klart årets beste aktualitetspodcast.

Aftenposten Forklart Karoline Fossland
Produsent og podkastansvarlig for Aftenpostens Forklart, Karoline Fossland, tar i mot prisen for årets aktualitetspodcast. Foto:  Caroline Roka

Årets underholdningspodcast:
Plan B – "Jan Thomas og Einar blir venner"
På et år har podcasten bygget seg opp til å bli en av landets største og mest populære podcaster, uten en stor distribusjonsplattform i ryggen. De to herrene blir stadig bedre venner, og har også klart å bli venner med hele det norske folket. Med en lun, raus og humoristisk tone er dette tvers gjennom balsam for både sjela, hjertet og hodet. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Årets nyskapning:
Excellence: NRK – Nasjonal runkekveld
En tydelig målsetting og en klar ide. Her er allmennkringkasteren sitt ansvar bevisst og løfter et tabubelagt tema frem i lyset. Dette er opplysende, lekent, inspirerende og gjøres med både seriøsitet og glimt i øyet. Det står respekt av å vie en hel kveld til dette temaet. Kudos til både redaksjon og programledere for åpenhet og ærlighet. Vi håper på flere slike prosjekter i fremtiden.

Vinner: VG – VG forklarer
Årets nyskapning har på ett år hatt en eksplosiv økning i antall brukere. Med effektiv ressursbruk og kreative medarbeidere har de klart å knekke koden for å nå unge med nyheter på en enkel måte. De har skapt et visuelt format som forklarer nyheter for den ultravisuelle generasjonen. Dette er fremtidens nyhetsproduksjon både med tanke på fortellerteknikk og ressursbruk. Lekent, seriøst, forståelig og imponerende. Årets nyskapning er VG forklarer!

Årets magasin:
Elle
Årets magasin jobber kontinuerlig med å være relevante både for egen målgruppe og i samfunnet for øvrig, og har det siste året stadig tatt en større plass i samfunnsdebatten. Magasinet inspirer, aspirerer, engasjerer, og av og til irriterer–noe som viser at de i aller høyeste grad fortsatt er relevante. I 2019 valgte magasinet bevisst å bruke forsiden til å ta standpunkt og vise mangfold. De er trofaste mot målgruppen og har stålkontroll å sine lesere, samtidig som de utfordrer gruppa og drar leserne inn i nye retninger og områder de kanskje ikke visste de viller være interessert i. Magasinet skaper stadig nye ben å stå på, og utfordrer normene for hva et moteblad skal være. Årets magasin er Elle!

Elle årets mediepriser
Elle ble årets magasin Foto:  Caroline Roka

Årets mediehus:
Budstikka

Årets mediehus er hardtarbeidende, tøff og leken, og står på en stødig journalistisk grunnmur.  Mediehuset har en imponerende nærhet til sine brukere, og har gjennomført et stort teknologiskifte som har vært både tids- og kostnadsbesparende. De siste årene har de utviklet seg mye og tatt stadig større skritt i å bli et helstøpt mediehus. De løfter debatt og kommentarjournalistikken, tar tydelige standpunkt og spiller opp til best mulig opplyst nærmiljødebatt. Mediehuset har et imponerende nyhetstrøkk og har en stolthet i å være lokal og selvproduserende.  Når terroren treffer på hjemmebane navigerer mediehuset sobert og stødig i et krevende landskap. Årets mediehus er et helstøpt lokalt mediehus. Årets Mediehus er Budstikka:

Til toppen