Fra venstre: SOL-sjef og Aller-redaktør Jan Thoresen, administrerende direktør Jon Reidar Hammerfjeld og Tor-Kristian Flage. Bildet er fra våren 2016.
Fra venstre: SOL-sjef og Aller-redaktør Jan Thoresen, administrerende direktør Jon Reidar Hammerfjeld og Tor-Kristian Flage. Bildet er fra våren 2016. (Foto: Gard L. Michalsen)

Publiseringsløsning fra Dagbladet og TV 2 får 200.000 euro fra Google til å bygge kunstig intelligens for nettaviser

Publish Lab får støtte til å utvikle Labrador videre.

Google gir 200.000 euro - 1,8 millioner norske kroner - til Publish Lab AS, som skal bygge kunstig intelligens inn i produksjonssystem for nettaviser. 

Det melder selskapet selv, samtidig som Google i dag offentliggjør hvem som får penger i høstens runde av det såkalte Digital News Initiative. 

Siden 2015 har Google i Europa støttet 102 prosjekter i 26 land med til sammen 20,5 millioner euro. 

 

Bygger inn kunstig intelligens

Publish Lab AS har utviklet, drifter og selger programvaren Labrador CMS til nettaviser. Programvaren står bak rundt en halv milliard sidevisninger i måneden.

Selskapet eies av Dagbladet og TV 2, og brukes av de to eierne - samt søstersider som DinSide.no, SeHer.no, Klikk.no og SOL.no. Eksterne kunder er også på vei inn - blant dem Khrono.no, som allerede er på plass. 

Og nå skal altså publiseringsløsningen bli enda smartere:

- Vi er veldig fornøyde med at Google anerkjenner det vi jobber med og ønsker å bidra med et betydelig beløp for å bidra til vår videre utvikling, sier administrende direktør Jon R. Hammerfjeld.

- Vi jobber med å i første gang la AI, altså kunstig intelligens, bistå journalister og kvalitetssikre det de leverer inn i systemet. På sikt vil disse funksjonene bli tatt helt over av AI, sier han. 

 

  • Saken blir oppdatert med mer info om flere prosjekter. 

 

 

Til toppen