Raymond Johansen åpner for å tillate politisk reklame. Fordi det er så vanskelig å komme i media

Savner gamle dager i Oslo-pressen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Det er blitt vanskeligere for Oslo-politikere å komme i mediene, konstaterer Raymond Johansen, Aps kandidat til byrådsledervervet i Oslo.

Han åpner derfor for å tillate politisk reklame på TV.

I dag forbyr Kringkastingsloven å sende reklame for livssyn eller politiske budskap på TV.

Raymond Johansen mimrer om 90-tallet, da han var byråd i Oslo.

– Da hadde VG egne Oslo-sider, Aftenposten hadde Oslo-utgaven Aften, hver bydel hadde egen lokalavis, og NRK Østlandssendingen var «veldig tett på» Oslo-politikken, sier Johansen til Dagens Næringsliv.

Ap-toppen fortviler over manglende dekning av Oslo-budsjettet, at få Oslo-politikere er kjente fjes for byens innbyggere og at mange ikke vet forskjellen mellom byrådet og bystyret eller hvilke partier som styrer.

I et innlegg i Dagens Næringsliv tirsdag skriver han at politisk TV-reklame derfor kan bli «en nødvendighet» for å få ut budskapet til velgerne.

Johansen forteller at han i utgangspunktet ikke er tilhenger av politisk reklame på TV, men «med den situasjonen vi er i nå, mener jeg at dette også må kunne diskuteres i et demokratisk perspektiv».

– Hvis mediene selv ikke graver i saker, eller vi politikere ikke greier å nå gjennom lydmuren, og du ikke får redaksjonell plass, må du kanskje få betalingsplass. Jeg vet det er politisk tabu, og at det er en fordel for partier som har mer penger enn de mindre partiene. Men det må gå an å finne en modell hvor det blir en form for utjevning, sier han.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS