Astrid Bergmål i Virke reagerer kraftig på Travel News sin portrettintervju med Anya Tonn.
Astrid Bergmål i Virke reagerer kraftig på Travel News sin portrettintervju med Anya Tonn. (Virke)

Reagerer kraftig på portrett­intervju i Travel News: «Anya Tonn er høy, slank og vakker som en maidag»

- Vi forventer at kvinner skal bli omtalt ut fra det de har levert og skal levere, uten å måtte blir målt opp og ned av journalisten, sier Astrid Bergmål i Virke Reise Utland.

I september-utgaven av magasinet Travel News hadde de et portrettintervju med Anya Tonn, som er key account manager og markedsansvarlig i Cruise.no.

Travel News august/september 2018. Faksimile: Travel News

I inngangen til portrettintervjuet beskrev journalistene Tonn slik:

«35 år gamle Anya Tonn er høy, slank og vakker som en maidag. Og som om det ikke skulle være nok, er hun bokstavelig talt bunkret opp med topp-utdannelse herfra til Shanghai – og tilbake. Det faktum at hun fremdeles er singel får forbli en uløst gåte for undertegnede, som uansett faller langt nord for den aldersmessige målgruppen…»

Introduksjonen av portrettintervjuet har fått Virke Reise Utland til å reagere kraftig. Så kraftig at de har valgt å gå ut med et skriv om at de forventer et annet nivå (les hele skrivet nederst i saken).

Der skriver de at «denne typen karakteristikker av kvinner i bransjen ikke hører hjemme noe sted».

Anya Tonn skriver i en SMS til Medier24 at hun ikke ønsker å kommentere saken og lar heller Virke få uttale seg.

 

- Hører ikke hjemme noe sted

Astrid Bergmål er leder for Virke Reise Utland. Til Medier24 forteller hun at de måtte reagere. Og kommer til å gjøre det hver gang de føler at noen går over en grense.

- Reiselivsbransjen er en seriøs og moderne bransje og da tenker vi at denne type karakteristikker ikke hører hjemme noe sted. Man skal måles ut fra hva man leverer - og ikke sivilstatus og utseende. Og det er et poeng at dette aldri ville skjedd med en mann. Derfor er det viktig for oss å si fra, når vi ser at kvinner omtales på denne måten, forteller Bergmål.

De har vært i kontakt med magasinet og formidlet sin reaksjon. Bergmål forteller at de fortalte at det ikke var en grei karakteristikk og at de krevde å få komme på med et tilsvar i spaltene.

- Jeg er fornøyd med at de nå har trykket vårt tilsvar og at de skal fjerne den ingressen. De har samtidig sagt at de skal komme med en beklagelse og det er jeg glad for. 

- Hva er budskapet ditt til journalister som skriver slike karakteristikker?

- Det gir ingen merverdi og er irrelevant for saken. Også bør man kunne beskrive folk uten å komme med karakteristikker på hvordan man ser ut og sivilstand.

 

- Jeg angrer på at jeg skrev det

 Det var redaktør Tom Andersson i Travel News som skrev portrettintervjuet. Han sier at han ser at det hele kom uheldig ut.

- Det var ubetenksomt av meg og jeg burde ikke skrevet det, for jeg tenkte meg ikke godt nok om. Jeg fikk nå en smekk på fingrene og det er greit.

Redaktøren sier at de støtter helhjertet prosessen med #MeToo-kampanjen, som har satt fokus på trakassering av kvinner.

- Jeg støtter kampanjen varmt, så jeg angrer på den innledningen. Jeg har for såvidt ikke noe forsvar eller noe sterkt behov for å forsvare meg. Vi har gått ut og tatt Virkes innsigelser til etterretning og det kommer en beklagelse i print i desember. Jeg har stor respekt for at Virke reagerer på dette, sier han og fortsetter:

- Det var ubetenksomt, men på ingen måte vondt ment fra min side.

- Dere er to menn i redaksjonen. Er dette slik dere karakteriserer kvinner?

- Nei. Vi er veldig på nett når det gjelder å støtte prosesser som setter fokus på hvordan kvinner behandles, så det er ingen fare for det. 

- Hvorfor skrev du som du gjorde?

- Dette er et portrettintervju der man skal tegne et bilde av den personen man snakker om. Spørsmålet blir om man også skal karakterisere det fysiske eller ikke og det er ikke noe enkelt svar på det. Jeg har også karakterisert menns utseende i portrettintervjuer, men aldri i saksbaserte artikler.

  

Dette skriver Virke om Travel News-saken:

Reiselivsbransjen er en seriøs næring hvor man måler medarbeidere, ledere og talenter ut fra hva de leverer og oppnår, ikke ut fra hvordan man ser ut og uten at det gjøres vurderinger av ens sivilstand.
Derfor reagerer Virke på introen i intervjuet med Anya Tonn i forrige utgave av Travel News (september 2018), hvor journalisten starter sitt intervju med å gjøre følgende betraktning:

«35 år gamle Anya Tonn er høy, slank og vakker som en maidag. Og som om det ikke skulle være nok, er hun bokstavelig talt bunkret opp med topp-utdannelse herfra til Shanghai – og tilbake. Det faktum at hun fremdeles er singel får forbli en uløst gåte for undertegnede, som uansett faller langt nord for den aldersmessige målgruppen...»

Denne typen karakteristikker av kvinner hører ikke hører hjemme noe sted. Heller ikke i portrettintervjuer. Introen i saken er et overtramp ovenfor Anya Tonn og sender et uheldig signal om at det er greit å omtale kvinner som intervjues i kraft av sine meritter og sin jobb på denne måten. Det er det ikke. Anya Tonn har kommet dit hun er på bakgrunn av kompetanse, evner og erfaring alene. Hun bør behandles deretter.

Virke Reise Utland som representerer bredden av reisearrangører og reisebyrå er opptatt av at det skal være like muligheter for kvinner og menn i arbeidslivet. Mangfold og kjønnsbalanse gir både bedre arbeidsmiljø, høyere prestasjoner og bedre tilgang på talent. Reiselivsbransjen er moderne, opptatt av likestilling og har høy kvinnerepresentasjon. Derfor reagerer vi når noen omtaler kvinner i bransjen på denne måten.

Den som tier samtykker. Vi har alle et ansvar for å si fra når vi ser denne typen overtramp. Også når den som står for overtrampet er noen man kjenner og respekterer. Det er kanskje særlig viktig da. Dette er et slikt tilfelle. Travel News er et viktig magasin for reiselivsbransjen og for Virke, det leses med stor glede. Men beskrivelsen Travel News gjør i intervjuet av Anya Tonn er etter Virkes mening utenfor det man kan tillate seg i 2018.

Anya Tonn er imponerende. Hun er høyt utdannet og har lang erfaring fra cruisenæringen. Hun overtok Ask Mr Cruise sammen med sin far i 2009 og ledet firmaet alene fra 2014 frem til hun solgte selskapet til Cruise.no i 2017, hvor hun i dag er key account manager og markedsansvarlig. Hun fortjener bedre enn å bli målt opp og ned på trykk.

Holdningsendringer kommer ikke av seg selv. Derfor vil Virke også i fremtiden si fra når vi ser at noen tråkker over grensen.

Til toppen