Reklamekåring: «Grand prix» til Finns «Granka, Granka, Granka»
(Foto: Skjermdump fra Finns reklamefilm. )

Reklamekåring: «Grand prix» til Finns «Granka, Granka, Granka»

– Prisutdelingen er som julaften og nyttårsaften for alle som er opptatt av markedsføringseffekter, sier Håvard Rønnevig Bakken i ANFO. Se alle kveldens vinnere her.

Prisutdelingen ANFO Effekt er inne i sitt 8. år - og torsdag kveld hadde de prisutdeling på Wallmanns salonger i Oslo.

Der ble det delt ut en rekke priser - i en rekke ulike kategorier. DNB stakk av med årets hederspris: 

– Skal vi bli flinkere må enda flere der ute tenke enda riktigere. Det skal ikke være vanskelig å sende inn en case. Men det skal og er vanskelig å vinne. Vi har gått for bredde i korstoget for effektiv kommunikasjon. Vi er virkemiddeluavhengig, geografisk uavhengig, vi får caser fra forskjellige byråer og miljøer så vel som fra kundene selv. Vi setter læring og kompetanseheving i system,, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO i en melding. 

Han får støtte fra juryleder aroslava Juricova-Olsen.

– Det er en ære å være med og kåre årets beste markedskampanjer; en oppgave jeg er ydmyk ovenfor da det ligger mye hardt arbeid og mye kompetanse bak hver av disse kampanjene, sier årets jurygeneral Jaroslava Juricova-Olsen i Salmon Brands. 

 

Her er alle kveldens prisvinnere:

Hedersprisen: DNB     

«Hedersprisen Årets Birøkter kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt. Over flere år», skriver de og fortsetter: 

«Årets birøkter går i år til noen som har preget ANFO Effekt i alle år. De har faktisk vært på vinnerlistene med en eller flere utmerkelser hvert eneste år siden starten. Årets Birøkter går til noen som har inspirert oss, sjarmert oss og begeistret oss over mange år. Vi er mange som har latt oss inspirere av kreativ og effektiv kommunikasjon fra denne virksomheten. Ofte i et ganske nytt kategorispråk i en kategori som mange tidligere opplevde som ganske kjedelig. Årets Birøkter er DNB eller mer presist DNB sin Markedsavdeling». 

 

Grand Prix: Granka, Granka, Granka! og Finn.no

Juryens begrunnelse: «Årets Grand Prix vinner går til en aktør som leverer utsøkt markedsarbeid og veldokumenterte resultater. Caset er en fryd å lese. Til tross for sterk konkurranse, har årets edleste metallvinner klart å trenge gjennom det tette skydekket - med en solstråle av en kampanje.

Grand Prix vinneren har i en tid med økt flyskam likevel klart å øke salget. Musikkvideoen har blitt en viral hjertevarmer. Barna nynner og elsker låta. Hetere resultater skal man lete lenge etter! Vi gratulerer finn.no med «Best in class 2019»!». 

 

Kantars InnsiktsprisKapitalgapet av DNB

 

 

Bauer Medias MerkevareprisCodan Forsikring

Juryens begrunnelse: «Årets vinner av Bauer Medias Merkevarepris illustrerer på en fremragende måte viktigheten av å både tenke kortsiktig og langsiktig i markedsarbeidet. Caset viser til svært god effekt av å flytte fokus fra kun kortsiktige salgsaktiviteter til langsiktig, konsistent merkevarebygging. Spesielt imponerende er dette fordi vinneren opererer i en svært konkurranseintens bransje ofte preget av et kortsiktig fokus på pris. Juryen er imponert over den teoretiske tilnærmingen vinneren har lagt til grunn for utforming av optimal mediemiks og ikke minst evnen til å tørre å ta valget og stå i det over tid. Årets vinner er modig! Vi gratulerer en liten utfordrer i stor vekst - Codan Forsikring med Bauer Medias Merkevarepris». 

 

Kategori: Smart Singel

Gull: Granka, Granka, Granka! av Finn.no med Morgenstern og RED Dentsu X 

Juryens begrunnelse: «Årets gullvinner i SMART Singel går til en aktør som leverer utsøkt markedsarbeid og veldokumenterte resultater. Caset er en fryd å lese. Til tross for sterk konkurranse, har årets edleste metallvinner klart å trenge gjennom det tette skydekket - med en solstråle av en kampanje. Gullvinneren har i en tid med økt flyskam likevel klart å øke salget. Musikkvideoen har blitt en viral hjertevarmer. Barna nynner og elsker låta. Hetere resultater skal man lete lenge etter! Vi gratulerer finn.no med GULL!».

Sølv: Blås i plast – Kan et upopulært bærekraftstiltak lønne seg? : McDonald's med OMD og Nord DDB

Bronse: Slik fikk Sparebanken Vest mer enn 6.000 nye eiere i løpet av en uke: Sparebanken Vest med Schibsted Brand Studio og Schibsted Marketing

 

Kategori: Smart multi  

Gull: Fra pris og datamengde til emosjonelle historier som løser reelle kundebehov : Telenor med Pol, Starcom

Juryens begrunnelse: «Eksepsjonelt godt dokumentert case. Et case som beviser økt effekt gjennom økonometri og kun mediedrevne direktesalg. Ambisiøse kommunikasjonsmål som alle er nådd og en kompleks medieplan som er nøye orkestrert. Her hopper man ikke på pris- og produktkjøret, selv med sviktende salgstall, men lanserer en tjeneste som støtter merkevaren. Det er herlig å se at veien til mål ikke alltid er enkle salgskampanjer på pris og produkt. Svært godt markedsarbeid som forsvarer premiumposisjonen, og som rettferdiggjør en høyere pris. Juryen gratulerer Telenor med gull i SMART Multi». 

Sølv: Noe å se frem til : McDonald's. Med: OMD, Nord DDB

Bronse: På Innsiden av det Norske Folk : Kondomeriet. Med: Pol, Mood communication

 

Ny    

Gull: Lansering av Peppes i frysedisken : Scandza / Synnøve Finden. Med: Morgenstern, Vizeum

 Juryens begrunnelse: «Årets gull vinner i kategorien NY har tydelige og gode mål, kloke valg rundt virkemiddelbruk, åpenhet og kreative kampanjeuttak sørget for mat på bordet i mange norske hjem i 2019. Caset viser også verdien av å spille på sine styrker, hvordan gjøre de relevante i en ny kontekst. Mange vil kanskje si at å lansere et kjent pizzaresturantmerke i frysedisken er en logisk lansering, Men logisk er uansett ikke det samme som lett – iallfall ikke når du skal i pizzakrigen mot andre giganter. Gullet i årets Anfo Effekt i kategori NY går til caset «Lansering av Peppes i frysedisken».

Sølv: Verdens første saftis uten kalorier : Lerum AS og Hennig Olsen Is

Bronse:  Fra Statoil til Equinor. Historien om å bytte navn på Norges største selskap: Equinor. Med: IUM, Try, Ipsos

 

Vekst

Gull: Skyr® 10 år! – våge og ville, for så å vinne! : Q-Meieriene / SKYR. Med: OMD, Los & Co, Grid, Opinion

Juryens begrunnelse: «Årets gullvinner i kategorien Vekst har imponert juryen med sin evne til å posisjonere seg som en reell utfordrer i yoghurtmarkedet – en tøff kategori styrt av en sterk markedsleder over mange år. Med systematisk og målrettet arbeid i alle deler av verdikjeden, hele tiden med forbruker i sentrum, har Skyr gått fra å være en ukjent merkevare med et ukjent produkt til å bevise sin plass både i butikk og i forbrukernes hjerte. 10 år med vekst i både volum og verdi er et bevis på at kontinuerlig utviklingsarbeid basert på samarbeid med forbruker belønnes. Vi gratulerer Skyr med gull».

Sølv: Fra irrelevant og usynlig til relevant og synlig: Hvordan maksimere effekten av et digitalt innholdsløp : Finansforbundet. Med: Kitchen

Bronse  MENY Netthandel: Gjør det enklere for flere å spise bedre : MENY. Med: Kitchen, Carat, Gambit, Making Waves

Til toppen