Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen (Foto: Mediebyråforeningen)

Reklame­nedgang på 27 prosent for dags­pressen

Og internett passerer tradisjonell TV. Det viser de ferske tallene fra Mediebyråforeningens Mediebarometeret.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,2 milliarder norske kroner i årets første kvartal mot 2,4 milliarder NOK i samme periode i fjor.

– På grunn av avbestillingsregler med mer, ser vi av tallene for første kvartal ikke er preget av koronasituasjonen, i alle fall svært lite preget. Når tallene for april måned skal inkluderes, så vil vi nok se det i langt større grad, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal, sammenlignet med første kvartal i fjor, skriver foreningen. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent. 

Internett som reklamekanal totalt går tilbake første kvartal med 3,2 prosent, og har nå en markedsandel på 36,8 prosent. Det er video som nok en gang er vekstvinneren innen internett som kanal, med en vekst på 11,6 prosent. Sosiale medier vokser med 2,5 prosent.

– Internett var for første gang større enn tradisjonell TV i Mediebarometeret i 2019. Internett passerte TV fordi TV ble redusert langt mer enn internett i 2019. Nå ser vi at TV igjen er den kanalen med størst markedsandel med sine 37,9 prosent. Det blir spennende å se utviklingen etter at vi har gjennomført april, sier Mandt Larsen.

Tradisjonell TV faller med 8,4 prosent i årets første kvartal, men isolerer vi mars, ser vi en liten fremgang på tv på 0,1 %.

– De fleste kanaler med redaksjoner har hatt en økning av seere/lyttere/lesere vi ikke har sett på svært lenge, så det kan jo bidra til at annonsører ser en mulighet til å nå flere til en rimeligere penge, sier Mediebyråforeningens leder.

Utendørs og kino var vinnere i fjorårets Mediebarometeret, med oppgang fra 2018 til 2019. Nå sliter de mer enn på lang tid. Mens kino faller med 24,2 prosent, så faller utendørs med 14,3 prosent i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Norske kinoer ble for øvrig stengte i medio mars, basert på koronasituasjonen.

Til toppen