Resett-redaktør Helge Lurås
Resett-redaktør Helge Lurås (Håkon Mosvold Larsen / NTB)

Resett trekker sak om at nordmann døde av korona-virus

– Vi ser at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å slå fast at meldingen om dødsfallet var autentisk og at artikkelen ikke burde ha blitt publisert uten et bedre faktagrunnlag, skriver Resett på egne sider.

Natt til torsdag skrev Resett at en norsk statsborger hadde dødd i Kina, som følge av korona-viruset (covid-19). Nå skriver de på egne sider at de trekker saken på grunn av for svakt faktagrunnlag.

«Vi ser at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å slå fast at meldingen om dødsfallet var autentisk og at artikkelen ikke burde ha blitt publisert uten et bedre faktagrunnlag. Det betyr ikke at vi trekker noen bastante konklusjoner om hva som har eller ikke har skjedd», skriver de. 

 

Saken var ifølge Resetts beklagelse, som er signert redaksjonssjef Lars Akerhaug,  basert på meldinger fra det som skulle være nær familie. De oppgir at saken er trukket etter at Faktisk.no stilte spørsmål ved faktagrunnlaget.

«Dette skyldes en rutinesvikt fra vår side. I dette tilfellet skulle Resett ha søkt en bekreftelse fra norske myndigheter og / eller andre uavhengige instanser. Vi vil trekke lærdom av saken og samtidig søke å få fakta klarlagt», skriver Resett videre. 

Faktisk.no har publisert en faktasjekk av påstanden, hvor de konkluderer med at den er «faktisk helt feil». 

Til toppen