Resultatvekst for Mentor Medier – men annonseinntektene faller

Dagsavisens oppkjøp av Demokraten sørget for bedret resultat for årets fem første måneder sammenlignet med 2018.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I Mentor Mediers første kvartalsrapport kommer det frem at konsernet økte omsetningen fra 116 millioner kroner til 119 millioner kroner.

Med en knapp kostnadsreduksjon gir det en bedring i driftsresultat fra 2,98 millioner kroner til 6,3 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på 5,3 prosent.

«Den største årsaken til økning i omsetningen er at Demokraten i Fredrikstad inngår i konsernresultatet fra 1. januar 2019, men økningen i omsetningen er større enn hva som henføres til Demokraten», skriver Mentor Medier i rapporten.

Konsernets annonseinntekter viser en økning på 0,8 prosent fra fjorårets første kvartal. Også det skyldes konsolidering av AS Demokraten fra 1. januar, står det.

«Vi har en generell nedgang i samtlige aviser, med unntak av Rogalands Avis som viser en liten økning», skriver Mentor Medier om annonseutviklingen.

Abonnementsinntektene øker med 3,8 prosent fra i fjor, og konsernet melder om god vekst i digitale abonnenter.

Mentor Medier eier blant annet publikasjonene Vårt Land, Dagsavisen og selskapene Mediaconnect, Programbladet og Lettlest Media.

Powered by Labrador CMS