Rita Ora etterforsket, må merke gaver og markedsføring bedre

16 britiske sosiale mediestjerner – blant dem Ellie Goulding og Rita Ora og modellen Alexa Chung – har måttet gå med på å forbedre måten de poster på. Ellers risikerer de bøter og opptil to års fengsel.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Alle de 16 er ifølge BBC blitt etterforsket fordi de er mistenkt for gjentatte overtramp på reglene. Nå unnslipper de videre rettsforfølgelse: De har nemlig frivillig gått med på tydelig å merke innleggene sine tydelig med om de har fått betalt, eller mottatt gaver eller fått låne produkter mot å fremme dem.

Men om de bryter avtalen de har inngått med den britiske forbruker- og konkurransemyndigheten CMA, risikerer de kraftige reaksjoner.

– Influensere kan ha en voldsom påvirkning på hva deres fans bestemmer seg for å kjøpe. Du bør kunne se med en gang du ser på en post om det er noen form for betaling eller belønning involvert, så du kan bestemme deg for om det virkelig er verdt å bruke dine hardt opptjente penger på, sier CMA-sjef Andrea Coscelli til BBC.

Foruten Goulding, Ora og Chung har også YouTube-stjernene Zoella og Jim Chapman, modellene Rosie Huntington-Whiteley og Iskra Lawrence samt skuespilleren Michelle Keegan, kjent fra såpeoperaen «Coronation Street» og et knippe realitykjendiser gått med på den såkalt frivillige avtalen.

En rekke andre, ikke navngitte, britiske kjendiser har fått brev med henstilling om å gå gjennom sine innlegg i sosiale medier.

Rita Ora har akkurat inngått to fete moteavtaler: Hun er nyutnevnt ambassadør for det tyske motemerket Escada, og skal jobbe med skodesigneren Giuseppe Zanotti, ifølge nettstedet FN. Ellie Goulding på sin side slettet før jul alt innhold på sine sosiale mediekanaler, uvisst av hvilken årsak, meldte Heatworld.

Powered by Labrador CMS