Inspirert av frøhvelvet på Svalbard ble det laget et Oreo-hvelv rett ved siden av.

«Norsk» Oreo-reklame sikret seg bronse-løve i Cannes

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det var ikke bare POL som stakk av med en bronse fra Cannes Lion i dag. Også amerikanske The Community Network fra USA stakk av med en bronse.

De lagde en film med norske skuespillere fra Svalbard. Nils Jørgen Kaalstad og Mariann Saastad Ottesen har fremtredende roller i filmen og den norske astronomen Vegard Lundby Rekaa deltar i filmen.

Ideen til kampanjen kom fra Twitter hvor en OREO-fan la merke til at en asteroide, 2018VP1, var på vei til jorden. Til tross for den nesten ikke-eksisterende risikoen for å treffer Jorden (0,41 prosent), kunne ikke OREO-teamet føle seg helt trygge, for hvem skal redde hele verdens favorittkjeks, Oreo, hvis katastrofen rammer?

Dette ble grunnlaget for den nye kampanjen «Global OREO Vault» – inspirert av det allerede eksisterende frøhvelvet på Svalbard. Planen var dermed å bygge et OREO-hvelv i permafrosten på Svalbard i Norge med det viktige formålet å sørge for at OREOkjeks er sikret i generasjoner framover. Dette asteroidesikre anlegget vil inneholde OREOkjeks, melkepulver (bare legg til snø) og den topphemmelige OREO-oppskriften.

Med bare noen få uker å planlegge, designe og bygge, satte OREO-teamet i USA i gang. Inspirert av de mange frøhvelvene rundt om i verden som beskytter ulike avlinger i permafrost ved en potensiell global katastrofe, designet de «Global OREO Vault».

For å spille inn filmen om hvordan hvelvet ble til, reiste OREO-teamet fra USA til Oslo og til Svalbard i Norge i midten av oktober.

Kampanjen har gjort det stort i flere konkurranser og sikret seg denne uken altså bronse i det som blir regnet som VM i reklame.

Powered by Labrador CMS