Så langt i år har den totale radiolyttingen falt med bare 3,7 prosentpoeng. De mange små kanalene vokser raskt
(Bilde: Håkon Mosvold Larsen)

Så langt i år har den totale radiolyttingen falt med bare 3,7 prosentpoeng. De mange små kanalene vokser raskt

Det viser ferske tall fra Kantar Media. De fem store kanalene blir mindre, men de 25 små kanalene har nå en tredel av markedet.

2017 blir det store DAB-året, og omleggingen har fått mye kjeft.

Men en fersk samleundersøkelse fra Kantar Media (tidligere TNS) viser at overgangen etter alt å dømme har gått ganske bra:

Til og med 30. september har den totale lyttingen falt med 3,7 prosentpoeng fra året før.

Det var forventet at det gikk ned, og fallet kan nok bli enda større i fjerde kanal - når de riksdekkende kanalenes FM-slukking på Østlandet virker inn.

Forskningsleder Knut Arne Futsæter sier det slik:

- I løpet av dette året går vi gjennom et stort teknologiskifte. Selv om mange allerede lyttet digitalt, er det en del lyttere som må skaffe seg nye radioer, eller endre radiovaner. Dette tar tid.

- Derfor må vi forvente en nedgang i lyttingen, og avstanden mellom i år og i fjor vil nok være størst i 4. kvartal. Men i 2018 tror vi lyttingen vil vokse igjen, spår Futsæter.

Videre er den store trenden - også den som ventet - at radiomarkedet fragmenteres: De små kanalene tar lyttere fra de store.

- De fem største kanalene har betydelig færre lyttere, mens de øvrige nasjonale kanalene har sterk vekst når vi sammenligner 2017 med 2016. Denne utviklingen opplevde vi også når TV-markedet ble digitalisert, sier Futsæter.

Ole Jørgen Torvmark, Digitalradio Norge.
Ole Jørgen Torvmark, Digitalradio Norge.

I september hadde de 25 nye DAB-kanalene daglig cirka 1,4 millioner lyttere. Disse kanalene har nå 29 prosent markedsandel, det vil si nesten en tredel av den totale lyttingen.

Daglig leder Ole Jørgen Torvmark i bransjeforumet Digitalradio Norge understreker at dette er en ønsket utvikling:

- At de små vokser på bekostning av de store, er en ønsket utvikling. NRK, P4 og Radio Norge vil at publikum skal ha mye å velge mellom. Det er bra for både lytterne og norsk radiobransje at flere finner seg nye favorittkanaler, sier han.

Til toppen