Til venstre Stord24-redaktør Jonas Sætre, til høyre medeier og strategipartner Jostein Sydnes.
Til venstre Stord24-redaktør Jonas Sætre, til høyre medeier og strategipartner Jostein Sydnes. (Bilde: Innsendt / Stord24.no)

Sætre og Sydnes satser på Stord. Lanserer lokal nettavis, med Schibsted på laget

For fire år siden la Bergens Tidende ned de siste lokalkontorene. Nå går konsernet «inn på Stord» igjen, i samarbeid med ny nettavis.

Foreløpig er det bare en statisk side, men i løpet av februar møter du en helt ny nettavis på Stord24.no. Avisa har allerede lansert Facebook-siden, til god mottakelse. 

Bak siden står lokale krefter, med redaktør Jonas Sætre i spissen. Han har bakgrunn fra blant annet Bergens Tidende, NRK, Aftposten og Dagbladet.

Nå er han hjemme på Stord igjen, og skal starte nettavis for lokalsamfunnet. Med på laget er også medeier og strategipartner Jostein Sydnes. Han jobber til daglig i reklamebyrået Sydvest. Med på fulltid fra start er foruten redaktør Sætre også en annoneselger. 

Sætre forteller til Medier24 at ambisjonen er å lag en gratis og annonsefinansiert avis, som skal dekke «små og store hendinger» i byen, innenfor både næringsilv, politikk, krim, kultur og frivillighet.

- Stord er en relativt stor kommune med mye aktivitet, så vi mener det er potensialet og et marked for større mediemangfold her, sier han.

 

Spaltister, optimisme og kritisk journalistikk

Storebror i Stord er Mediehuset Sunnhordland, som også eier flere mindre lokalaviser i regionen. Stord kommune har 18.775 innbyggere, og i så måte et potensielt marked for flere aktører.

Det er det også i dag, med lokale nettsteder som Stordnytt.no - og Fitjar-Posten for nabokommunen Fitjar.

Stord24 tar mål av seg å være en viktig arena for debatt og meningsutveksling, og vil knytte til seg flere lokale spaltister som kan sette dagsorden.

Redaktør Sætre vil også at avisa skal bli en stemme i en tid med utfordringer for oljerelaterte næringer, som er viktig for regionen:

- Vi er et lokalsamfunn som står overfor store samfunnsendringer. Arbeidsledigheten er stor, og mange frykter for framtida. Vi vil heie fram dem som satser, og støtte opp om lokale initativ som bidrar til vekst og nyskaping. Vi skal være en nettavis som er på lag med «stordabuen».

- Samtidig skal vi også våge å stille de kritiske spørsmålene, understreker Sætre.

 

Schibsted med på laget

Sætre og Sydnes holder i disse tider på å registrere selskapet Stord24 AS. Men det er også en «tredje S» med på laget - mediekonsernet Schibsted.

For rundt fire år siden trakk Bergens Tidende seg ut av Stord da avisa la ned de siste lokalkontorene på Vestlandet. Nå kommer på mange måter Schibsted «tilbake» til regionen, når datterselskapene AS Lokalavisene blir med på eiersiden og vil eie en tredel av selskapet.

- Dermed åpner det seg et fruktbart samarbeid med Bergens Tidende, og næringslivsavisa Sysla, sier Sætre.

Og Schibsted ser spent fram mot etableringen, sier Sturle Rasmussen, som er direktør for konsernets «små lokalaviser»:

STURLE RASMUSSEN får hovedansvar for Schibsteds åtte lokalaviser.
Sturle W. Rasmussen, direktør for både BetaVest og Schibsteds minste lokalaviser. Bilde: Schibsted

- Vi har forventninger til at Stord24 tar en tydelig posisjon som en digital nyhetsformidler.

Han tror konsernet kan by på spennende muligheter både innen journalistikk, annonser og teknologi.

Schibsted har erfaring fra et lignende samarbeid, med Midtsiden.no i Os. Den lokale nettavisen startet for seks år siden, i et marked der lokalavisa Os og Fusaposten ikke fantes på internett. I dag har Midtsiden.no 10.000 daglige brukere, i en kommune med 20.000 innbyggere.

Nå kan kanskje Stord24 klare noe av det samme. Og Sturle Rasmussen er tydelig på at slike initativ er avhengig av lokale, engasjerte krefter:

- Dette er folk med en sterk tilknytning til plassen. En lokalavis kan ikke startes fra et annet sted, sier han.

- Og dette blir en interessant test på om vi kan spille en konstruktiv role for gründerjournalister som ønsker å starte opp på egen hånd. Det viktige for Stord24 blir nå å jobbe knallhardt for å bli en nyhetsformidler på Stord som blir viktig for innbyggerne der.

- Det ligger i bunn for en hver satsing av denne typen - og vi har tro på at Jonas er en type som kan få det til, sier Rasmussen.

 

 

Dagleg leder Reidar Hystad (t.v.) og ansvarleg redaktør Magne Kydland er optimistiske for papiravisas framtid - men mener endringer må til for å sikre den.
Sunnhordland ønsker konkurransen velkommen. Til venstre daglig leder og eier Reidar Hystad, til høyre redaktør Magne Kydland. Foto: Marius Knutsen, Sunnhordland

Storebror Sunnhordland ønsker en seriøs konkurrent velkommen

 

- Vi ser ikke så negativt på dette. Husk at vi er vant til sterk konkurranse på Stord.

Slik svarer redaktør Magne Kydland på spørsmål om hvordan regionavisa Sunnhordland ser på konkurransen fra kommende Stord24.

Tidligere hadde både Haugesunds Avis og Bergens Tidende lokalkontorer, som ble lagt ned for noen år siden.

- Og det har gått utover dekningen og fokuset på Stord og omegn. Jeg beklaget den gang at lokalkontorene ble lagt ned, sier Kydland.

 

- Får ta som en utfordring og skjerpe oss

Så etter noen år med litt mindre konkurranse, ser Kydland og redaksjonen nå fram til skarpere trøkk om nyhetene.

- Det får vi ta som en utfordring, og det vil skjerpe oss, sier han.

- Mens de to store avisene hadde lokalkontorer som på mange måter så på Stord utenfra, skal den nye nettavisen konkurrere lokalt. Det blir en mye «tettere» konkurrent?

- Det kan du si. Samtidig har de jo relativt begrensede ressurser, og vi skal nok klare å konkurrere på de fleste felt, sier Kydland.

Sunnhordland reduserte i fjor frekvensen til tre dager i uka, for å satse på journalistikken. Det mener redaktøren de har klart, i år med flere nominasjoner til lokale journalistpriser - og for første gang et bidrag til SKUP.

 

Glad for at konkurrenten følger presseetikken

- Så er jeg glad for at det er en seriøs nettavis, som skal følge pressens etiske regelverk, vi får som konkurrent, sier Kydland.

- Tidligere har vi opplevd lokale nettsteder som ikke alltid følger dette, og det er ikke alltid like lett å forklare leserne.

Stord24 varsler at de skal være en åpen nettavis. Kydland, som har stor grad av lukking på Sunnhordland.no, er ikke bekymret for at det kan tvinge dem til å endre strategi:

- Nei, i utgangspunktet kjører vi videre på vår policy, sier han.

 

Til toppen