Satser på kvinnemote: Nettavisen lanserer nok en ren «kommersiell nettavis»

Ny moteseksjon med innholdsmarkedsføring, motetips og kjøpelenker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I januar lanserte Nettavisen S3 Stiltips, en kommersiell moteside for menn.

Nå kommer «tilsvarende» seksjon for kvinner: S2 Mote vil i stor grad følge samme oppskrift, men være skreddersydd for kvinner.

- En moteansvarlig og tre skribenter skal jobbe dedikert med mote for unge, stilbevisste kvinner, opplyser Nettavisen.

Mediehuset - som har vært frampå i jakten på nye inntekter og utvikling av forretningsmodeller - er tydelig på at dette er kommersielt innhold og ikke journalistikk.

Det blir heller ingen Vær varsom-plakat nederst, men på «søstersiden» S3 Stiltips kan vi lese denne beskrivelsen:

Side3 Stiltips (S3) er Side3s moteside for menn, med saker som inneholder lenker til nettbutikker. Guidene og artiklene på Side3 Stiltips er skrevet med reelle anbefalinger og vurderinger. Det som skiller Side3 Stiltips fra tradisjonelle artikler innenfor den redaksjonelle sfæren er at lenker til nettbutikker kan være av kommersiell art.

For annonsering på sidene så kan du ta kontakt med Nettavisens salgsavdeling: salg@nettavisen.no

- Reelle anbefalinger og guider

Samtidig understreker mediehuset at de skal lage lesbart og verdifullt innhold. Med en stab på fire blir det ikke bare klipp og lim:

- Siden vil være kommersiell, med lenker til nettbutikker. Men guidene og artiklene vil være reelle anbefalinger og vurderinger.

Det sier Eline Varmo, moteansvarlig for den nye nettsiden S2 Mote.

Varmo sier at Nettavisen lenge har lekt med tanken på å etablere en kommersiell moteseksjon for kvinner, og håper dette slår godt an:

- Leserne vil ha linker de kan klikke på når de leser om spennende produkter. I motsetning til printmagasiner, lar S2 Mote leseren kjøpe ting dersom de ønsker det. Det vet vi at mange setter pris på, sier hun.

Ifølge Nettavisen skal teamet på fire jobbe kommersielt, «men ikke så ulikt en redaksjon»:

- Spennende shoppingsaker, reelle anbefalinger og guider, intervjuer med viktige personligheter samt tilstedeværelse på viktige arrangementer i inn- og utland, er noe av innholdet som skal produseres.

Og på spørsmål fra Medier24, er mediehuset fortsatt tydelig på at innholdet må være godt. Dette svarer Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør forretningsutvikling:

- Det nytter ikke å ha kommersielt innhold som ikke er troverdig og ærlig. Leserne må oppfatte det som publiseres kommersielt som interessant på lik linje med øvrig innhold på våre nettsider. For å sitere David Ogily: Jo mer innholdsrik reklame er, jo bedre er den.

- Satsingen gir oss større slagkraft

Side2 har de siste tre årene vært tidlig ute med innholdsmarkedsføring og kommersielt innhold for sminke, mote og klær. Nå forenes altså dette med en sterk motesatsing:

- Vi har aldri hatt større slagkraft inn mot dette markedet som er et av markedene med størst vekst kommersielt i Norge. Med denne satsingen er vi fortsatt sterkt ledende i et spennende marked, sier salgsdirektør Sara Narvhus Oksdøl.

Hun lover også flere spennende satsinger framover.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen mener Side2 har en unik mulighet kommersielt - og vil utnytte den:

- Side2 er Norges største kvinnemagasin med 900 000 unike brukere i uken på desktop og 850 000 på mobil. I tillegg når vi en attraktiv målgruppe gjennom blogg.no. Vi har en unik posisjon som både vi og leserne våre vil få glede av når S2 rulles ut, sier han.

Disse skal produsere S2:

  • Moteansvarlig Eline Varmo har en bachelor i Business og Fashion Marketing fra New York, der hun blant annet hadde praksis hos Elle Magazine US. Hun flyttet deretter til London for å jobbe i Elle Magazine UK, før hun flyttet tilbake til Norge og begynte i Nettavisen i 2015.
  • Modell og moteblogger Stella Monique Vaage er utdannet journalist og jobber nå som kommersiell vaktsjef i Nettavisen. Hun har bakgrunn som redaktør, journalist, webansvarlig og stylist i STYLEmag og på stylemag.no. Hun har vært avbildet og sitert i internasjonale magasiner, blant annet Vogue, Elle, New York Times, W Magazine og Nylon Magazine.
  • Aleksandra Cybulska er utdannet journalist. Hun har tidligere skrevet om mote, interiør, livsstil og mat i Kamille. Det siste året har Cybulska jobbet som prosjektleder og skribent for Nettavisens Content Marketing-avdeling. Hun har blant annet skrevet kommersielle artikler innen mote, skjønnhet og reise.
  • Anna-Marie Augustin har en mastergrad fra Universitet i Oslo, i tillegg til åtte års erfaring fra motebransjen, blant annet gjennom jobben som modell. Det siste året har hun jobbet som konsept- og kundeansvarlig i Nettavisens Content Marketing-avdeling.
Powered by Labrador CMS