Schibsted-avisene har passert 160.000 rene digitale abonnenter. Men fortsatt blodrøde annonsetall

Vekst i brukerinntektene demmer ikke opp for en akselererende annonsesvikt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Schibsted ASA la fram sin kvartalsrapport tirsdag morgen, var det for konsernet som helhet med oppløftende tall:

En EBITDA (driftsmargin) fratrukket investeringer på 831 millioner kroner, en vekst på 10 prosent.

Konsernet gikk på en smell da det svenske Hemnet-kjøpet gikk i vasken, men rubrikkgiganter som FINN, Blocket og ikke minst franske Leboncoin leverer fortsatt både vekst - og til dels fantasimarginer på opp mot og over 50 prosent.

Den samlede omsetningen i konsernet passerte andre kvartal 4,1 milliarder kroner, en vekst på 300 millioner fra samme periode i 2015.

Voldsom annonsesvikt i regionavisene

Men det er ikke de tradisjonelle mediehusene som står for omsetningsveksten - eller resultatene.

Vel å merke leverer VG fortsatt et godt kvartal resultatmessig, med en EBITDA-margin på 15 prosent og 64 millioner kroner i resultat andre kvartal.

VG viser også til en positiv inntektsutvikling på mobil og web-TV, og tillegger nye programmatiske produkter noe av æren for veksten her.

Samtidig er det ingen tvil om at det i stor grad er kostnadskutt som redder resultatet for VG - etter å ha kuttet 40 årsverk tidligere år. 

De fire regionavisene, inkludert Aftenposten, leverer langt svakere - til sammen en margin på 8 prosent, og et driftsresultat (EBITDA) på 56 millioner kroner.

Ser man bak tallene ser det mørkt ut:

De fire abonnementsbaserte mediehusene opplevde også 2. kvartal en voldsom annonsesvikt, både på papir - og nett.

På papir faller inntektene med hele 25 prosent, mens digitale annonseinntekter også er ned 22 prosent.

Positiv trend på digitale abonnement

Men det er også positive trender for mediehusene i kvartalsrapporten:

Veksten i digitale abonnement fortsetter ufortrødent. Schibsteds norske mediehuse har nå passert 160.000 rene digitale abonnenter.

Det digitale «lavprisproduktet» VG+ har nå 85.000 abonnenter, mens de fire abonnementsavisene til sammen har 76.000 rene digitale abonnenter.

Den digitale abonnementsveksten synes nå også på opplagsvolumet til avisene. Fall på papir og løssalg gjør det vanskelig med faktisk opplagsvekst, men fallet har nå for alvor bremset for alle de fire avisene.

Aftenposten er ned bare et par hundre aviser fra 1. til 2. kvartal, med et opplag på 209.248 aviser på hverdager. Bergens Tidende taper 500 aviser, Fædrelandsvennen bare 200.

Og denne gang er det Stavanger Aftenblad som kan vise til en vekst i opplaget det fra 54.775 første kvartal til 54.929 i andre kvartal.

VG fortsetter «trenden» med at fallet fra 1. til 2. kvartal er begrenset, men papiravisa stabiliserer seg som ventet under 100.000 - nå med et opplag på 96.486 solgte aviser på hverdager. 

Powered by Labrador CMS