Schibsted skrur opp prisene på abonnement med 25 prosent. Her representert ved Aftenposten og VG.
Schibsted skrur opp prisene på abonnement med 25 prosent. Her representert ved Aftenposten og VG. (Åserud, Lise / NTB Scanpix)

Schibsted-aviser skrur opp prisene med 25 prosent: Forventer fall i antall abonnenter

Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende forventer frafall av lesere når de nå øker prisene på digitale abonnement fra 199 til 249 kroner måneden.

  • Endret

Schibsted forventer kraftig frafall av abonnementer når prisøkningen kommer 11. april. Forrige uke fikk leserne e-post med beskjed om prisøkningen.

– Vi har gjort beregninger, og forventer frafall og reaksjoner fra kunder, for dette er en vesentlig prisøkning, men den er nødvendig, sier sjef Kristina Stamnes i Schibsted lesermarked.

Alle fire avisene beholder prisen på 99 kroner for digitalt abonnement for de under 30 år.

Komplettpriser:

  • Aftenposten: 496,- per måned (inkl. søndagsavisen)
  • BT: 424,- per måned
  • Fædrelandsvennen: 349,- per måned
  • Stavanger Aftenblad: 374,- per måned

 

Stille siden 2012

«Vi lanserte Aftenpostens digitalabonnement i 2012. Siden har prisen vært 199 kroner, dette oppdaterer vi nå. Fra 11. april 2019 er den nye prisen 249 kroner/mnd. Prisendringen trer i kraft fra neste forfall.»

Dette var beskjeden fra Aftenposten til sine digitale abonnenter onsdag.

– Prisene på digitalabonnement har stått stille siden vi lanserte disse fra 2012 og framover. Schibsted satser mye på innhold, og derfor øker vi nå prisene, sier Kristina Stamnes.

Fædrelandsvennens lesere fikk samme beskjed. Der har prisene stått stille siden 2014. Men ikke de som har helge- og komplett-abonnement. Prisene har sakte gått opp til dagens månedssats på henholdsvis 315 og 349 kroner.

 

– Måtte gjøre noe

– Prisen for digitalt abonnement har stått stille hos oss siden 2014, og vi måtte gjøre noe for å holde tritt med utviklingen. Men unge under 30 år får fortsatt abonnementet til 99 kroner måneden, sier ansvarlig for brukerengasjement Siri Andresen i Fædrelandsvennen.

De regnet med at noen faller fra.

– Vi har gjort noen undersøkelser, og har estimert noe frafall. Men jeg tror ikke frafallet blir stort, sier Andresen.

 

Bergens Tidende egen modell

Bergens Tidende har en noe annerledes modell, som innebærer at de har blant annet et premium-abonnement, som inkluderer blant annet tilgang til nettstedet Sysla.

Dette blir ikke gjenstand for endring, mens hoveddigital-abonnementet øker i BT fra 199 til 249 som de andre avisene.

I tillegg beholder alle fire Schibsted-avisene prisen på 99 kroner for digitalt abonnement for de under 30 år. BT tilbyr nye kunder under 30 år digitalabonnementet Basis til 115,-

 

Siste nytt rett til din innboks? Meld deg på vårt nyhetsbrev!

* indicates required
 

 

Til toppen