Schibsted fortsetter å rydde: Selger gratisavisen 20 Minutes France

Har fått bud på 49,3 prosent av selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted Media Group har mottatt bud fra det belgiske medieselskapet Groupe Rossel på Schibsteds 49,3 prosent eierandel i 20 Minutes France.

Det melder konsernet i en børsmelding torsdag formiddag. I meldingen opplyses det ikke om budets størrelse.

- Schibsted går nå inn i en forhandlingsfase med eksklusivitet. Dersom det oppnås enighet om betingelsene blir transaksjonen gjenstand for en standard godkjenningsprosedyre av franske konkurransemyndigheter. Transaksjonen ventes gjennomført rundt oktober 2015, heter det i meldingen.

Salget må ses på som nok et ledd i konsolideringen og ryddejobben av virksomheter som er uten lønnsomhet - eller utenfor kjernevirksomhet.

I vinter solgte Schibsted sin eierandel i Wimp til Jay-Z. Senest for kort tid siden ble det kjent at Svenska Dagbladet går inn i et nytt svensk konsern med en rekke lokalaviser.

- Hvis transaksjonen gjennomføres har vi stor tro på at Rossel vil bli en god eier for 20 Minutes i Frankrike. Rossel er et ledende medieselskap i Belgia og har solid tilstedeværelse i Frankrike. Rossel deler de publisistiske verdiene til Ouest France, 20 Minutes andre storaksjonær, og vil derfor bidra til å skape et kontinuitetsperspektiv. Gjennom de siste 13 årene har Ouest France vært en solid og pålitelig partner i 20 Minutes, og vi ønsker dem alt godt for fremtiden, sier Pierre-Francois Marteau, Senior Vice President for Strategi i Schibsted og tidligere styreformann for 20 Minutes France.

- 20 Minutes France hadde inntekter på EUR 46,5 millioner og EBITDA på EUR 0,9 millioner i 2014. Basert på indikative betingelser vil Schibsted bokføre en mindre regnskapsmessig gevinst, heter det i meldingen. 

Powered by Labrador CMS