Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon i februar 2015.
Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon i februar 2015. (Bilde: )

Schibsted fortsetter å spise konkurrentene: Styrker seg i Mexico ved å kjøpe Anumex

Overtar etablert rubrikktjeneste i voksende nettmarked.

Schibsted ASA opplyser i en børs- og pressemelding torsdag at selskapet har kjøpt rubrikktjenesten Anumex i Mexico.

Konsernet eier fra før rubrikknettstedet Segundamano.mx, som ifølge Schibsted selv er den største online rubrikktjenesten i Mexico, «målt etter trafikk, innhold og merkekjennskap».

- Anumex vil bidra til å styrke denne posisjonen, heter det i meldingen.

Anumex har en ledende posisjon i enkelte av Mexicos 31 delstater. Nettsiden ble lansert i 2004, og har frem til Schibsteds oppkjøp vært eid av grunnleggerne og finansielle investorer.

Segundamano.mx ble lansert av Schibsted i juli 2012, og har siden opplevd solid vekst.

- Ved å slå sammen disse to nettsidene er vi i stand til å skape økt verdi til kjøpere og selgere gjennom en større og mer likvid markedsplass. Dette oppkjøpet representerer et nytt steg mot vårt mål om å skape sterke, markedsledende digitale rubrikkposisjoner i attraktive markeder. For å nå dette målet investerer vi både organisk og gjennom oppkjøp og strukturelle avtaler, sier Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Media Group.

- Schibsted anser det meksikanske markedet som svært attraktivt, selv om det er relativt umodent. Internettpenetrasjon og generell økonomisk vekst vokser raskt, heter det i meldingen.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre verdien på Anumex, og transaksjonen er gjennomført.

Til toppen