(20Minutos France).
(20Minutos France).

Schibsted fortsetter ryddesalget: Nå selges den spanske gratisavisen 20Minutos

Har akseptert bud fra spansk medieselskap.

Schibsted Media Group selger 20Minutos i Spania (online og print) til det spanske medieselskapet Heraldo.

Det melder det norske mediekonsernet i en børsmelding onsdag morgen.

- Heraldo, med 120 års historie, er et regionalt spansk medieselskap som eier den største avisen i regionen Aragon. Heraldos forretningsområder er aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi. Gruppens strategi innebærer vekst på et nasjonalt nivå, skriver Schibsted.

Dermed fortsetter «ryddesalget» av utenlandske mediebedrifter og aviser, som vi har sett med blant annet Aftonbladet og 20 Minutes France. 

LES MER om de salgene her:

Konsernet begrunner salget slik:

- Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier i 20Minutos i Spania. Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet. Strategisk passer 20Minutos nasjonale utbredelse og globale online-posisjon svært godt med Heraldo's sterke lokale tilstedeværelse. Vi er overbevist om at dette vil styrke posisjonen til 20Minutos i Spania og vil bidra til langsiktig vekst og sementering av 20Minutos som en ledende spansk avis.

- Schibsted starter nå en 15-dagers konsultasjonsperiode med representanter for de ansatte i 20Minutos for å informere dem og høre deres meninger om oppkjøpet. Videre vil vi undersøke hvordan dette eventuelt vil påvirke deres ansettelsesvilkår. Vi mener dette vil bidra til å styrke 20Minutos posisjon, sier Bernt Olufsen, redaktør i Schibsted Media Group.

 Transaksjonen forventes å signeres og gjennomføres rett etter at konsultasjonsperioden med de ansatte er ferdig. 20Minutos hadde inntekter på EUR 15 millioner og EBITDA på EUR -4,2 millioner i 2014.

De regnskapsmessige effektene av transaksjonen er ubetydelige for Schibsted, heter det i meldingen. Det vil si at prisen etter alt å dømme er ganske lav. 

Til toppen