TINA STIEGLER, COO og CFO i Schibsted Norge. Nå skal hun foreslå ny organisering av hele konsernet.
TINA STIEGLER, COO og CFO i Schibsted Norge. Nå skal hun foreslå ny organisering av hele konsernet. (Foto: Schibsted)

Schibsted frykter at flinke 14-åringer skal slå dem på teknologi. Nå vil de få opp farta

Tina Stiegler skal snu nesten alle steiner i Schibsted i høst. Konsernet vil organisere seg for å bli kjappere og mer samkjørt.

Torsdag varslet Schibsted-konsenet en større omorganiseringsprosess, som skal ledes av CFO/COO Tina Stiegler (38) i Schibsted Norge.

I en pressemelding beskriver konsernsjef Rolv Erik Ryssdal behovet for å «se på alle sider ved Schibsteds organisasjonsstruktur», for å sikre at man er i stand til å utvikle ny teknologi raskt nok - som det globale teknologiselskapet Schibsted er blitt.

– Vi har brukt de to siste årene til å bygge opp en sentral produkt- og teknologiorganisasjon som har klart å trekke til seg fremragende digitale produkteksperter og utviklere. Nå begynner vi å levere digitale verktøy av en kvalitet som gir Schibsted muligheten til å konkurrere med globale, digitale medieselskaper. Da må vi passe på at vi organiserer oss på den rette måten slik at vi kan utnytte fordelene som denne utviklingen gir oss, sier Ryssdal i meldingen.

Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon i februar 2015.
Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon i februar 2015. Bilde:

Nesten heltidsprosjekt

Med på laget får Stiegler flere andre. Til prosjektgruppen er foreløpig Pierre-Francois Marteau fra Frankrike og tidligere Google-ansatt Brandon Cohen også utnevnt. Konsernledergruppen i Schibsted vil være styringsgruppe, og tidligere McKinsey-sjef Trond Riiber Knudsen vil bistå som ekstern rådgiver. Siviløkonom Tina Stiegler har lang erfaring fra konsernet, og begynte for 13 år siden som managment trainne. Siden har hun vært innom VG, Bergens Tidende og nå Schibsted ASA. Hun har også studier i litteratur og fransk på CV-en.

Og nå skal hun jobbe nesten på heltid med organiseringsprosjektet de neste månedene. Ambisjonen er å presentere en anbefaling i løpet av høsten.

- Jeg er fortsatt CFO og COO i Schibsted Norge. Så jeg kommer til å være med på de faste møtene i den norske ledergruppen. Men dette vil ta mer eller mindre all tid, sier Stiegler til Medier24 fredag.

- Så Didrik (Munch) får mer å gjøre?

- Hehe, det går nok bra. Han har også andre til å hjelpe seg. Nå har jeg akkurat vært ute i foreldrepermisjon også, så organisasjonen er solid rigget til å klare seg uten meg, sier Stiegler.

Ganske bredt mandat

Men hva er det egentlig Stiegler og kollegene skal utrede?

I pressemeldingen beskrives det som et «bredt og åpent mandat» til å «finne gode alternativer framover»:

Sentrale temaer er blant annet å vurdere alternative oppsett og organisasjonsstrukturer for eksempel når det gjelder geografiske dimensjoner i motsetning til funksjonelle eller forretningsmessige dimensjoner.

- Det er lenge siden vi har hatt et slikt overordnet organiseringsprosjekt. Og vi har ikke startet ennå. Det gjør vi på tirsdag, så vi får se hva som skjer, sier Stiegler til Medier24.

- Det dreier seg mye om teknologi, og hva som er den optimale organiseringen av konsernet i den konkurransesituasjonen vi er i, fortsetter hun.

- Men kan det for eksempel handle om å endre på merkevarer og strukturer - for eksempel gjøre noe med VG og Aftenposten?

- Det er ikke det jeg oppfatter som mandatet, og dette er et mye mer internasjonalt prosjekt. Men vi skal selvsagt diskutere merkevarer, og hva som er viktig for både VG, Aftenposten og de store digitale markedsplassene våre. Er vi organisert optimalt i dag? Hvordan kan vi få produktene raskere ut til markedet?

- Mye av bakgrunnen er den internasjonale konkurransen, og både for mediehus og rubrikk er det vktig å levere raskt på produktutvikling. Kanskje er det slik at hvis vi har en felles teknologisk plattofmr, kan vi rulle ut nye produkter raskere. Og hvordan må vi da være organisert?, fortsetter Stiegler.

Frykter flinke 14-åringer

På den ene siden er konkurransen internasjonale giganter som Google og Facebook. Schibsted har snakket om - og snakket også i gårsdagens pressemelding - om nye annonseplattformer for å stå bedre rustet i konkurransen.

I meldingen, som på de tre siste kvartalspresentasjonene fra konsernene, brukes verbet «bygger» i presens. Altså er det enda ikke på plass.

- Kommer prosjektet som et resultat av at ting går for sakte?

- Når det gjelder disse plattformene, så er de konkrete prosjektene on track. Vi skal bygge plattformer skreddersydd for den digitale fremtiden, både for mediehusene, annonse og de digitale markedsplassene.

- Produktene lanseres fortløpende, for eksempel ble medieplattformen tatt i bruk i Svenska Dagbladet før sommeren. Vvi ser at vi må gjøre enda mer av dette, derfor bruker vi også  «bygger» - dette er en kontinuerlig prosess. Og det hadde kanskje gått fortere hvis vi var organisert på en annen måte.

- Schibsted gikk høyt ut og skulle ansette 100 teknologer. Kan det være at det blir for mange kokker og tar enda lengre tid av det?

- Det er klart: Når man vokser veldig på ett område, så må vi tenke på governance, organisering og ledelsesstruktur. Det er jo målet at vi fortsatt skal levere raskt, sier Stiegler.

Men konkurrentene er ikke bare store giganter. Det kan like lett være en 14-åring på gutterommet som lager en revolusjonær app.

- To unge studenter kan plutselig finne en genial måte å formidle for eksempel bilsalg på. En slik bedrift kan jobbe veldig raskt, og trenger ikke å ta hensyn til like mange prosesser som et børsnotert konsern. 

- Så dere vil tregheten til livs?

- Vi vil nok ha en viss prosess på ting i et så stort konsern. Men ja, vi må prøve å bli raskere, sier Schibsted.

Tror hun Facebook bli borte?

Dagens Næringsliv gjorde torsdag ettermiddag et poeng av at Tina Stiegler for to år siden spådde at «Facebook ville være dødt om ti år», og at det da ikke lenger var gøy, men bare kjedelig på Facebook.

Som kjent har Facebook blitt enda litt større siden den gang, og er en stadig viktigere konkurrent både om tid og annonsekroner.

Slik kommenterer Stiegler dette utsagnet i dag:

- Det utsagnet var i et sånt mykis-intervju der spørsmålet hva du tror om medievirkeligheten om ti år. Så var mitt tabloide poeng at egentlig bør du ikke spørre om ti år, men om hvordan medievirkeligheten ser ut om to år. To år er også sykt lenge i den digitale verden - ti år blir veldig hypotetisk. 

- Ja - selv Facebook kan være borte om ti år. Det er umulig å spå framtida så langt. Ti år, da er jeg selv på vei til å bli 50. Det er lenge!, sier Stiegler muntert. Og legger til:

- Men det er ikke sånn at jeg tror at Facebook kommer til å være borte. Poenget mitt at det er vanskelig å se ti år fram i tid, mener hun. 

Skal ut og møte folk

Nå skal Stiegler ut og snakke med mange av de flere tusen ansatte i konsernet.

Hun håper det gir mange gode innspill. Og at ikke kollegene blir redde for å snakke eller tenke, i frykt for å endre strukturer, posisjoner eller egen arbeidsplass.

- Jeg håper dette skal bli et så åpent prosjekt som mulig. Informasjon er nøkkelen. Det er ikke noen hemmelighet hvor vi er i prosjektet, og vi skal dele alt vi kan.

- Og så handler ikke dette om å bli færre folk eller færre merkevarer. Det handler om hvordan vi skal organisere oss best mulig, sier Stiegler.

Til toppen