Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted under andrekvartalspresentasjon i 2019.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted under andrekvartalspresentasjon i 2019. (Foto: Eira Lie Jor)

Schibsted har passert milliarden for første gang på ett kvartal: – Fortsatt den sterke utviklingen

Samtidig har det vært et krevende marked for Schibsted-mediene, men VG+ har rundet 185.000 abonnenter, og øker inntektene per digitale abonnent.

Schibsted har levert tall for andre kvartal 2019, og administrerende direktør Kristin Skogen Lund, understreker at det har vært en sterk utvikling i store deler av fokusområdene, men at Schibsted News Media – og avisene – har hatt et noe tungt kvartal.

– Schibsted har fortsatt den sterke utviklingen i de fleste av våre fokusområder. Økonomisk er Schibsted i rute, med et driftsresultat på 557 millioner norsk kroner, når man ikke regner med bidrag fra Adevinta. For hele gruppen gikk vi forbi en milliard i driftsresultat på ett enkelt kvartal, sier Skogen Lund i en pressemelding. 

Om man ser på nøkkeltallene har inntektene steget med seks prosent og driftsmarginen er opp ett prosent. 

 

Se live-intervju med Skogen Lund:

 

Utfordrende marked for Schibsted News Media

Ser man på Schibsted News Media alene, er tallene mer negative. Den digitale veksten, drevet fram av et økende antall abonnenter, er opp en prosent. Samtidig er det en total inntektsnedgang på to prosent dette kvartalet. 

Blant annet skriver de at inntektsutviklingen hos svenske Aftonbladet har blitt negativt påvirket av at spillselskapene bruker mindre penger på markedsføring enn tidligere. 

– Nyhetsoperasjonene våre gjør det godt i et utfordrende marked i andre kvartal. Inntektene fra digitale abonnementer fortsetter å vokse raskt, kontrollen er god, noe som resulterer i en forbedret margin, sier Skogen Lund i en pressemelding.

– Innenfor digital markedsføring er trendene blandet. Hovedutfordringen ligger hos Aftonbladet, hvor de merker en sterk markedssammentrekning hos spillindustrien, grunnet strengere regulering og dermed også mindre penger brukt på markedsføring. 

 

Stabilt for VG

VGs inntekter økte med to prosent, også reklameinntektene. Antallet VG+-abonnenter gikk forbi 185.000 i andre kvartal, ifølge kvartalsrapporten. 

For abonnementsavisene økte driftsinntektene med en prosent sammenliknet med andre kvartal i fjor. Samtidig reduserte de driftsutgiftene med fire prosent, sammenliknet med andre kvartal i fjor, og Schibsted skriver at en forbedret driftsmargin sammenliknet med andre kvartal i fjor i hovedsak er knyttet til kostnadsreduksjon. 

Reklameinntektene til abonnementsavisene fortsatte også å synke, i all hovedsak på grunn av et krevende papirmarked.

 

Styret kjøper tilbake aksjer

På generalforsamlingen ble det vedtatt at Schibsted-styret har myndighet til å kjøpe tilbake inntil ti prosent av aksjene i selskapet, og nå skriver de at de har bestemt seg for å kjøpe tilbake to prosent av aksjene i løpet av tredje kvartal 2019. 

Formålet, er ifølge en pressemelding, å justere kapitalstrukturen og øke antallet aksjer som er tilgjengelig for bruk i forbindelse med oppgjør i selskapets aksjebaserte langsiktige insentivordninger og aksjeprogrammet for ansatte. 

Til toppen