Oslo  20160719.
Finn.no-direktør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.), under selskapets kvartalspresentasjon for 2. kvartal 2016 i Oslo tirsdag morgen.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Oslo 20160719. Finn.no-direktør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.), under selskapets kvartalspresentasjon for 2. kvartal 2016 i Oslo tirsdag morgen. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix (Bilde: Audun Braastad / NTB scanpix)

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen har mer enn halvert resultatet

Alle de store regionale avisene i Schibsted Norge kjenner annonsefallet på kroppen og leverer betydelig dårligere resultater enn året før. Likevel mener konsernsjef Didrik Munch at driften er sunn.

I dag leverte Schibsted Norges abonnementsmediehus tallene for 2016.

Mediene har ikke fått årsrapportene og kjenner ikke detaljene annet enn det som står i pressemeldingen.

Og det er alt annet enn hyggelig lesning:

  • Aftenpostens resultat før skatt er ned 69 prosent fra 248,1 millioner i 2015 til 78 millioner i fjor. Driftsinntektene er også ned betydelig.
  • Bergens Tidende resultat før skatt er mer enn halvert fra 73,2 millioner i 2015 til 33,6 millioner i fjor. Driftsinntektene er også redusert med 12 prosent.
  • Fædrelandsvennens resultat før skatt er intet mindre enn 177 prosent lavere enn året før og avisen noterer en nedgang fra 25,7 millioner til minus 19,9 millioner i EBIDTA. Driftsinntektene er ned 9 prosent.
  • Stavanger Aftenblads resultat før skatt er over halvert fra 56,5 millioner i 2015 til 25,3 millioner i fjor. Inntektene er også redusert med 12 prosent.

 

Ser på mediehusene samlet

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge forteller i en pressemelding at resultatet ble bedre enn forventet, til tross for kraftig inntektsfall i annonser og en dårlig
start på året.

– 2016-resultatet for våre fire mediekonsern, inkludert datterselskaper, viser at vi har en sunn og god drift i alle selskapene. Totalt endte EBITDA for selskapene på 161 millioner kroner, sier konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch.

Han presiserer at det er første gang Schibsted ser på årsresultatene til mediehusene under ett, noe
som må sees i sammenheng med omorganisering i selskapene.

– I 2016 er merkevarenes bidrag til helheten kjempeviktig, ergo må også regnskapet leses annerledes enn i fjor. I praksis betyr det blant annet at selskapene har en del sentrale felleskostnader, men at de dermed også får sentrale fordeler. Mediehusene bidrar med inntekter for hverandre, og har dermed også felles overskudd. Dette blir nok enda mer utpreget neste år, sier Munch.

 

Aftenposten

Aftenposten.
Aftenposten.

Driftsresultatet for Aftenposten endte på 67,6 millioner kroner, mens EBITDA, altså resultat før blant
annet avskrivninger, endte på 91,3 millioner.

Differansen skyldes omstillingskostnader i 2016, opplyser Schibsted Norge.

Annonseinntektene falt med 159 millioner kroner, mens opplagsinntektene økte, skriver de.

Aftenposten fikk flere abonnenter i fjor, og endte på 65 000 digitale abonnenter. Den digitale veksten
fra i fjor – både i kroner og volum – er svært kraftig også i 2017.

 

Bergens Tidende

Bergens Tidende.
Bergens Tidende.

Driftsresultatet i Bergens Tidende endte på 30,4 millioner kroner i 2016, det er en forbedring på 42
prosent fra 2015.

– Vi synes det er positivt at BT klarer å levere en margin på 5,8 prosent. Det er gledelig at vi får stadig flere abonnenter, og vi ser at den positive utviklingen fortsetter i 2017, skriver sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT i pressemeldingen og fortsetter:

Vi har kommet ett steg nærmere finansiering av journalistikken i en digital verden, det viser at BT har en sterk rygg. Men annonsemarkedet er fortsatt utfordrende, og hovedårsaken til at inntektene våre falt med 72,8 millioner kroner i fjor, skriver han.

 

Stavanger Aftenblad

Stavanger Aftenblad.
Stavanger Aftenblad.

Stavanger Aftenblad leverer et resultat før skatt på 25,3 millioner, som er mer enn halvert fra året før. Inntektene faller også betydelig (12 prosent).

– Driftsregnskapet er etter omstendighetene bra. Vi har en margin på 5,7 prosent som er en
betydelig forbedring fra året før, og ikke minst tilfredsstillende med tanke på at inntektene er 50
millioner kroner lavere enn i 2015, skriver Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad i meldinga.

Stavanger Aftenblad var en av de få avisene som hadde opplagsvekst i fjor.

– Vi har økt opplagsinntektene hvert eneste år de siste 10 årene, men det kompenseres ikke for fall i
annonseinntekter. Totalt mistet vi annonseinntekter for nesten 60 millioner kroner i fjor, sier Helle.

 

Fædrelandsvennen

Fædrelandsvennen.
Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennens inntekter har falt 9 prosent og resultatet har gått fra 5,9 millioner på plussiden til 2,1 på minussiden. Resultatet (EBITDA) er ned 177 prosent.

– Fædrelandsvennen har et lite driftsunderskudd i 2016 mot et lite overskudd i 2015. Driftsresultatet
endte på -2,1 millioner kroner, mens årsresultatet ble -20,3 millioner, skriver Eivind Ljøstad, sjefredaktør i Fædrelandsvennen i meldinga og fortsetter:

– Differansen skyldes blant annet nedskrivning av verdier på datteravisen Kristiansand avis, sier han.

For alle selskapene er det en nokså markant nedgang i årsresultatet fra 2015 til 2016. Det skyldes
først og fremst lavere utbytte fra FINN.no, opplyser konsernet i meldinga.

Til toppen