Tor Jacobsen i Schibsted.
Tor Jacobsen i Schibsted. (Foto: Schibsted)

Schibsted økte digitale brukerinntekter med 158 mill. kroner i 2018

– Det er egentlig helt vanvittig, sier Tor Jacobsen, direktør for brukerbetaling i Schibsted.

Schibsteds rapport for fjerde kvartal i 2018 viser en stor økning i digitale brukerinntekter for fjoråret.

I 2018 passerte Norges største mediekonsern 700 millioner kroner i digitale brukerinntekter, og VG kan for første gang juble for én milliard kroner i inntekter på nett.

 

– Var altfor redde i begynnelsen

Schibsteds norske abonnementsaviser omfatter Aftenposten, VG+, regionavisene Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad og syv lokalaviser på sør- og vestlandet. I tillegg kommer svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

– At vi har hatt en formidabel vekst skyldes en kombinasjon av flere ting: Norge og Sverige er blant de to mest digitale markedene i verden, med en historisk sterk betalingsvillighet for aviser og nyheter. Et konkret eksempel som understøtter dette, er at vi i Norge og Sverige til sammen har flere digitale abonnenter enn det Axel Springer har i hele Tyskland – som jo er et betydelig større marked, Tor Jacobsen, direktør for brukerbetaling i Schibsted, i en pressemelding.

Schibsteds digitale brukerinntekter:

  • 2018: 714 mill. kroner
  • 2017: 557 mill. kroner
  • 2016: 387 mill. kroner
  • 2015: 232 mill. kroner

Han mener videre at i tidligere, mer krevende år, burde Schibsted hatt mer selvtillit til å bruke tid på «kvalitetsstoff».

– I begynnelsen var vi altfor redde for å lukke for mye innhold. Enkelt sagt trodde vi at sex, samliv og feature var det vi kunne ta betalt for – nyheter fikk du jo overalt, sier han.

 

Vil nå én milliard i digitale brukerinntekter

Svenska Dagbladets «Valgkompasset», Bergens Tidendes serie «De ødelagte», VGs store test av pinnekjøtt og Aftenpostens sak om at Barnevernet i 75 kommuner ikke oppfyller kravene til å følge opp barn og unge er ferske eksempel på journalistikk som selger.

Medier24 skrev i januar om BT-serien «De ødelagte», som på tvers av ulike Schibsted-aviser solgte over 2.000 abonnent på bare få dager.

Nå håper Schibsted å nå én milliard i digitale brukerinntekter innen 2020.

– Jeg skal innrømme at jeg er overrasket over hvor fort abonnementsinntekter ble en så sentral inntektskilde for Schibsted. Og selv om jeg ikke vil spå hvor dette ender, er jeg sikker på at vi skal gjøre alt vi kan for å nå vår ambisiøse ambisjon, sier Jacobsen.

Til toppen