MER OG MINDRE ANSVAR: Sondre Gravir blir sjef for markedsplasser i Schibsted, mens Siv Juvik Tveitnes blir COO (operasjonell direktør) for mediedivisjonen i Norge og Sverige. Schibsted Norge-sjef Didrik Munch går av med pensjon til våren.
MER OG MINDRE ANSVAR: Sondre Gravir blir sjef for markedsplasser i Schibsted, mens Siv Juvik Tveitnes blir COO (operasjonell direktør) for mediedivisjonen i Norge og Sverige. Schibsted Norge-sjef Didrik Munch går av med pensjon til våren. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Schibsted omorganiserer nok en gang og skiller markedplass fra mediehus. Samtidig varsler Didrik Munch sin avgang neste år

Schibsted Norge-sjef Munch skal bruke det neste halve året til å etablere den nye strukturen, før han går av til våren. Sverige-sjef Raoul Grünthal skal lede den nye mediedivisjonen.

Schibsted deler seg i to, og Didrik Munch går av til våren. Vi snakker med ham, Siv Juvik Tveitnes, Sondre Gravir og konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland:

Posted by Medier24 on 19. september 2017

 

Schibsted varsler i en børsmelding tirsdag at selskapet nok en gang omorganiserer hele virksomheten, og deler nå konsernet inn i to divisjoner - en for Marketplaces og en for Media. 

  • Se vår direktesending med Schibsted-toppene nederst i artikkelen

Samtidig varsler selskapet at konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge vil gå av når han fyller 62 år i februar 2018, altså om under et halvt år. 

Terje Seljeseth til Stiftelsen Tinius.
Terje Seljeseth til Stiftelsen Tinius. Foto: Kimm Saatvedt

Produktdirektør Terje Seljeseth slutter også i konsernet nå, og går til ny jobb som analysesjef i Stiftelsen Tinius - som er største eier i konsernet.

 

Nytt skille mellom rubrikk og media

Det er bare få år siden sist gang Schibsted omorganiserte hele virksomheten, både globalt og internt i Norge.

Og nå skjer det altså nok en gang, når konsernet deler seg inn i to divisjoner. 

Media-biten vil bestå av mediehusene i Norge og Sverige - altså VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen - samt Aftonbladet, Svenska Dagbladet og nyhetstjenesten Omni

Denne divisjonen vil ledes av Raoul Grünthal, som i dag leder Schibsted Sverige.

Marketplaces omfatter rubrikkgiganter som Finn og Blocket - selskaper som inntil nå har vært en del av Schibsted Norge. Men som altså flyttes sammen med europeiske og internasjonale rubrikkselskaper, blant dem den franske pengemaskinen Leboncoin.

Tidligere Aftenposten-direktør og FINN-sjef Sondre Gravirsom i dag leder de europeiske rubrikksidene, blir sjef for denne divisjonen. 

 

Flere nye endringer vil komme

Til egen avis sier Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen at dette ikke medfører noen endringer for driften av avisa: 

– Schibsted får en divisjon som har som hovedoppgave å drive med publisistisk virksomhet. Jeg tror det er en god ting. Vi vil fortsatt jobbe tett med Finn.no og andre i Schibsted-familien, sier han.

Endringen vil medføre endringer i dagens ledergruppe, når Schibsted Norge i praksis opphører å eksistere. Disse endringene er ennå ikke klare, opplyser Schibsted.

Det som imidlertid er klart er at Siv Juvik Tveitnes fortsetter i en tilsvarende rolle, som chief operating officer i den nye mediedivisjonen. 

Til toppen