Schibsted: Pengene renner ut av regionavisene, men opplaget øker

VG og rubrikk er fortsatt pengemaskiner. Store investeringer kostet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Shibsted Media Group legger fram sine 2014-resultater i dag fredag 13. februar. Men det er ingen stor ulykke for konsernet:

Konsernet omsatte for 14,975 milliarder kroner i fjor, med et brutto driftsresultat EBITDA på 1,941 milliarder kroner - en margin på 13 prosent. Det er faktisk noe bedre enn 2013, på 1,77 milliarder kroner.

  • Se regnskapstabell nederst i saken!

Etter avskrivinger, nedskrivinger, investeringer og «resultat fra felleskontrollerte virksomheter og tilknyttede selskaper», blir imidlertid driftresultat (EBIT) på «bare» 510 milloner kroner, mot 1,675 milliarder kroner i 2014. Og resultat før skatt på bare 382 millioner kroner, mot 1,49 milliarder i 2013.

Svekkelsen av resultatet og særlig bunnlinja i 4. kvartal henger sammen med en del ekstraordinære kostnader og investeringer, blant annet omfattende «joint ventures» på rubrikk flere steder i verden.

- De innebærer at vi vil redusere investeringskostnadene betydelig i 2015. Det frigjør også ressurser som vi vil bruke til å styrke utviklingen av våre heleide etablerte virksomheter og virksomheter i en tidlig fase, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i presentasjonen.

Den underliggende drifta og økonomien i konsernet er fortsatt god, mener Schibsted - og foreslår et utbytte på 3,50 kroner per aksje. Det er på samme nivå som foregående år.

Rubrikk fortsatt pengemaksin

Rubrikkvirksomheten er fortsatt en pengemaskin, selv om resultatene i Norge er noe svakere enn før. Det skyldes både konkurranse, gratisannonsering og markedssituasjonen her til lands.

Men «Online Rubrikk» leverer fortsatt en EBITDA-margin på 30 prosent for 2014, på 1,4 milliarder kroner av en omsetning på 4,7 milliarder. Før «organiske investeringer» er EBITDA-en på 41 prosent.

Det er solid, men fortsatt ikke i nærheten av toppårene med marginer på opp mot 50 prosent for Finn i Norge. 

Rubrikkinntektene er gode fra det øvrige skandinaviske markedet, men ikke minst også fra Frankrike og flere andre markeder.

Og Schibsted melder om optimisme for framtida, etter å ha inngått joint venture-avtaler med konkurrenten Naspers for rubrikkvirksomhet i land som Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.

VG leverer godt

VG er også en pengemaskin for Schibsted, og befester sin posisjon som den avisen som best har klart seg i den digitale omstillingen.

Omsetningen i mediehuset øker sågar fra 1,95 milliarder i 2013, til 2,009 milliarder i 2013. VG leverer en EBITDA på 328 millioner kroner, 16 prosent.

Og veksten kommer digitalt: De digitale inntektene øker med 21 prosent fra et allerede høyt nivå.

Opplagsinntektene økte også med 1 prosent, takket være prisøkninger. Opplagstallet svikter imidlertid fortsatt, og går ned 16 prosent i fjor. Det betyr i så fall at VGs opplag er redusert fra 164.430 til godt under 140.000 aviser om dagen.

VG pluss vokser imidlertid fortsatt, med 38 prosent i 2014, til 50.000 abonnenter. Det digtiale produktet er dermed snart en av landet største aviser.

Regionavisene svikter

Schibsted Norges abonnementsaviser leverer som ventet langt svakere tall: De totale driftsinntekter er ned seks prosent og over 200 millioner kroner, fra 3,57 milliarder kroner til 3,38 milliarder. Annonseinntekter på papir raste i fjor med 18 prosent, mens den digitale veksten var på 17 prosent.

Imidlertid er det noen gode nyheter i resultatene: Schibsted melder om at opplagstallet på ukedager økte med 2 prosent som helhet sammenlignet med 2013.

- Volumøkningen kom som følge av god utvikling for nettabonnenter og kombinerte abonnenter, skriver Schibsted.

Spesielt skryter Schibsted av at volumet i Aftenposten økte med 4 prosent på ukedager i 2014, og en økning av opplagsinntekter på 7 prosent.

Rene opplagstall presenterer imidlertid ikke, så vi må vente noen uker til de offisielle presentasjonene.

Men som nevnt hjelper ikke økte opplagsinntekter når annonsepengene renner ut: EBITDA for de fire norske regionavisene var på bare 253 millioner kroner, ned over 100 millioner fra 2013 (365 millioner). EBITDA-marginen synker fra 10 til 7 prosent.

De andre mediehusene og virksomhetsområdene leverer i varierende grad: Som i Norge leverer løssalgsavisen Aftonbladet solid i Sverige, mens abonnementsavisen Svenska Dagbladet fortsatt sliter med å levere økonomi. Sistnevnte leverte imidlertid bedre i 2014 enn 2013.

Regnskap 2014 Schibsted Media Group ASA

2014 2013
Driftsinntekter 14 975 000 000 14 870 000 000 0,71 %
Brutto driftsresultat 1 941 000 000 1 777 000 000 9,23 %
Driftsresultat 510 000 000 1 675 000 000 -69,55 %
Resultat før skatt 382 000 000 1 490 000 000 -74,36 %
  • SAKEN BLIR OPPDATERT. Medier24 kommer tilbake med mer om Schibsteds resultater fredag!
Powered by Labrador CMS