Schibsted, Polaris og Amedia får kjeft for fiktive rabatter i fordelskort

Forbrukerombudet ber mediehusene skjerpe seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Aviser og mediehus i flere konsern gir abonnenter såkalte fordelskort, og markedsfører en rekke tilbud til innehaverne av disse.

Nå får mediebransjen korreks fra Forbrukerombudet, som understreker at avisene må holde seg innenfor loven når de selger varer og tjenester gjennom fordelskort.

Det forteller ombudet på sine nettsider.

Kritikken gjelder tilfeller der avisene markedsfører tilbud til fordelskorthaverne med en tilbudspris, og viser til en «fullpris» som ikke er reell, eller som ingen har kjøpt varen til.

For eksempel dersom avisen tilbyr en reise til 4999 kroner, og markedsfører det med en fullpris til 8999. Og dette ikke er en reell pris som noen har kjøpt varen til.

- Dersom man skal operere med en sammenligningspris, så må det kunne dokumenteres at en viss mengde varer eller tjenester faktisk er solgt til den prisen. Dette gjelder i all annonsering av tilbudet, også samarbeidspartnernes egen markedsføring, heter det i et brev Forbrukerombudet nå har sendt til Amedia og Polaris Media.

Dette brevet kommer imidlertid etter at ombudet allerede har kjørt en prosess mot Schibsted og Bergens Tidende, etter at det i fjor kom en klage på mediehuset.

Innehaverne av BT-kortet fikk nemlig tilbud som ikke ble solgt til andre enn innehaverne av kortet. I annonseringen ble det likevel gitt en pris for abonnenter, sammenlignet med ikke-abonnenter.

- Ettersom de aktuelle reisene ikke ble solgt til andre, var ikke de ordinære prisene reelle. Fordelskortinnehaverne trodde dermed de fikk en rabatt gjennom abonnementsavtalen, selv om det ikke var tilfelle, skriver Forbrukerombudet.

I etterkant av dette kontaktet Forbrukerombudet Schibsted, og konsernet skal ha endret praksis for blant annet Aftenpostens A-kort og Bergens Tidendes BT-kort.

– Vi er glade for at Schibsted har ryddet opp i bruk av rabattpriser for sine fordelskort.. Nå krever vi at de andre mediehusene følger etter, og holder seg innenfor loven når de sleger varer og tjenester gjennom slike kort, sier fungerende Forbrukerombud Bente Øverli i meldingen.

Polaris Media og Amedia er bedt om å bekrefte slike endringer innen 10. august.

Powered by Labrador CMS